Gezondheidsnet.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord
donderdag, 29 juni 2017

Eet je slim in examentijd

Tips van de diëtist

Wat je eet heeft invloed op je brein, en op de mate waarin je je kunt concentreren. Mirella Dresch van Nutri-Sana Voedingsadviesbureau geeft daarom de volgende tips voor eindexamenkandidaten. Kortom, eet je slim!

Het is allereerst belangrijk dat je regelmatig eet. Dit betekent drie maaltijden per dag, en twee of drie keer iets gezonds tussendoor. Als tussendoortje kun je bijvoorbeeld fruit nemen, een tussendoorbiscuit als Liga, een plak ontbijtkoek of een schaaltje yoghurt.

Sla ontbijt niet over

Vooral jongeren slaan het ontbijt vaak over. Maar je hersenen hebben 's ochtends meteen al brandstof - in de vorm van glucose - nodig. Zonder ontbijt kun je je minder goed concentreren.

Een ontbijt met langzame koolhydraten (bruin brood, yoghurt met muesli of brinta) is altijd goed, maar zeker als je die dag veel moet studeren of examen moet doen.

Niet lijnen

Ga vooral niet lijnen in de examenperiode. Wil je nog een paar kilo kwijt voor de zomer, wacht dan toch met afslanken tot na je laatste examen.

Het is namelijk bewezen dat mensen die aan de lijn doen slechter scoren op intelligentietesten en testen waarbij het reactievermogen wordt gemeten. Lijners scoorden hetzelfde als mensen die twee glazen alcohol hadden gedronken.

Groente en fruit

Door stress verbruik je meer van bepaalde vitamines en mineralen, dus is het in de examentijd extra belangrijk om op je eten te letten en om voldoende groenten en fruit te eten.

Een tekort aan vitamines en mineralen (bijvoorbeeld ijzer) zorgt ervoor dat je je minder goed kunt concentreren of dat je je vermoeid voelt. Eventueel kun je een multivitaminepreparaat gebruiken, dan weet je zeker dat je van alle voedingsstoffen voldoende binnenkrijgt.

Als je wat extra vitamines en mineralen inneemt, kun je eventuele tekorten opheffen en je fitter gaan voelen. Maar dit effect is er alleen als er daarvoor daadwerkelijk een tekort aan een of meer vitamines was.

Drink water

's Avonds kun je beter niet te veel, te laat of te vet eten, omdat je met een volle maag slechter slaapt. Als je veel alcohol drinkt val je wel snel in slaap, maar je slaapt minder diep. De kwaliteit van de slaap wordt minder goed door alcoholgebruik. Je wordt dan dus minder uitgerust wakker.

Zorg er verder voor dat je genoeg water drinkt; zo'n 1,5 liter per dag. Als je moe bent en nog een avond moet blokken, kan een kopje koffie helpen om wakker te blijven. Maar neem niet meer dan een paar kopjes per dag. Anders kun je last krijgen van je maag of van trillende handen.

Vlak voor het examen

Een half uur voor een examen kan het drinken van een kop koffie je net wat 'alerter' maken en helpen om je beter te concentreren. Als je tijdens het examen wat wilt eten, kies dan liever voor langzame koolhydraten in de vorm van een banaan of een boterham, dan voor suikers zoals een candybar of ander snoep.

Reactie toevoegen

4 Comments

Door Anonymous (niet gecontroleerd) op di, 04/04/2017 - 14:50

Ik slaap altijd lekker met volle maag..

Door Deyvannyo (niet gecontroleerd) op ma, 01/09/2017 - 17:28

Ik vind het echt goed dat dit is op gekomen want ik Hb er zelf oom last van maar ik volg me aan de stappen plan voor tips wat ik het best kan doen want ik Hb het aleen bij rekenen

Door Val deJong op do, 05/15/2014 - 15:31

Daar ben ik het helemaal mee eens in combinatie met de examenstres is de kans groot dat zij hartkloppingen krijgen.

Door dirkje (niet gecontroleerd) op do, 05/15/2014 - 10:08

is het verstandig om jongeren te adviseren een energie drankje te nemen voor het examen. ik dacht juist dat energie drankjes altijd heel slecht zijn voor jongeren vanwege de toegevoegde suikers. en dan helemaal als je examen moet doen. dit is toch wel een heel slecht advies. delete dit a.u.b