maandag, 15 augustus 2022

Pak je eindexamenstress aan

Zo wordt de spanning je niet te veel

De eindexamentijd is voor scholieren een van de meest spannende momenten in hun leven. Maar ook op andere momenten in het leven moet je misschien examens maken, zoals voor een studie of een cursus. Hoe zorg je ervoor dat de spanning je niet teveel wordt? Fonds Psychische Gezondheid geeft advies.

Er is niet direct iets aan de hand als je gespannen bent voor een examen. Deze spanning helpt om alert te zijn en betere prestaties te leveren. We hebben het dan over ‘gezonde stress’.

Vrees of angst

Sommige mensen hebben echter last van zoveel spanning rond een examen, dat de stress hen te veel wordt. Er is dan sprake van examenstress. Examenstress wordt ook wel examenvrees of examenangst genoemd.

Het is belangrijk om in de gaten te houden of gezonde stress omslaat in ongezonde examenstress. Als je examenstress hebt ben je bang dat je examen verkeerd zal aflopen en de angst om te falen kan dan verlammend werken, waardoor je niet zo goed presteert als dat je eigenlijk zou kunnen.

Buikpijn

In de aanloop naar een examen kun je veel spanning ervaren. Spanning uit zich in lichamelijke klachten: je slaapt bijvoorbeeld slecht, hebt hoofdpijn, buikpijn en/of bent erg nerveus. Deze klachten komen veel voor bij spanning voor een examen.

Adviezen

Om ervoor te zorgen dat het je niet te veel wordt, kun je een deze adviezen opvolgen. Drie tips vind je hier, lees er nog meer op de website van Fonds Psychische Gezondheid.

  • Advies 1: laat jezelf zenuwachtig zijn.

Het heeft geen zin om tijdens een examen tegen jezelf te zeggen dat je nu Nu! Rustig! moet blijven als je erg zenuwachtig of bang bent. Je kunt de zenuwen beter even heel gedoseerd toelaten, bijvoorbeeld aan het begin van het examen en ieder half uur drie minuten. Daarna ga je weer verder met je examen en laat je angst en zenuwen pas weer toe als het daar ‘tijd’ voor is.

  • Advies 2: denk positief.

Als je examenstress ervaart voel je misschien de neiging om je te ‘verstoppen’. Je denkt: laat dat hele examen maar zitten! Als je deze neiging in jezelf herkent, kun je er onmiddellijk andere gedachten tegenover zetten. Dit zijn gedachten die je kunnen helpen in plaats van in de weg te zitten. Denk bijvoorbeeld: “Ik heb me goed voorbereid, het is ook prima als ik net een voldoende haal.”

  • Advies 3: houd je aan een paar basisregels

Ga voor je examen op tijd naar bed. De hele nacht blokken is niet aan te raden. Als je op tijd opstaat, rustig je ontbijt opeet en in alle rust naar de plek van je examen gaat, dan zal je stress verminderen. Door stress wordt  je capaciteit om te analyseren kleiner, en ook je geheugencapaciteit. Beide heb je nodig als je examen doet. Als je goed bent uitgerust, zullen je hersenen veel beter werken.

Tips voor ouders

Meer adviezen, maar ook een examenangsttest vind je op www.psychischegezondheid.nl/examenstress. Hier zie je ook tips voor ouders van examenkandidaten.