donderdag, 17 oktober 2019

Sporten ondanks urineverlies

Zo heb je er zo min mogelijk last van

Verlies je urine als je rent of springt? Veel vrouwen hebben daar wel eens last van, variërend van een paar druppeltjes tot een flinke hoeveelheid. Gelukkig betekent het niet dat je niet meer kunt sporten. Wat is voor jou de beste oplossing?

Ongewild urine verliezen tijdens inspanning heet inspannings- of stressincontinentie. Het ontstaat als je bekkenbodemspieren verslapt of opgerekt zijn. Je verliest dan vooral urine als je lacht, hoest of niest, maar ook als je bukt, rent, springt, iets optilt of de trap oploopt.

Bij al deze activiteiten stijgt de namelijk de druk in de buik, waardoor er ook meer druk op de blaas is. Sterke spieren in de bekkenbodem en de sluitspier van de blaas sluiten je blaas normaal gesproken goed af, maar als je zwakke bekkenbodemspieren hebt, verlies je urine als je aan het sporten bent.

Oorzaak slappere spieren

De bekkenbodemspieren kunnen verzwakken en oprekken door een zwangerschap, bevalling, langdurig hoesten, de overgang en veroudering. Overgewicht zorgt bovendien voor een hogere druk in de buik.

Heb je tijdens je zwangerschap of na de bevalling last gekregen van ongewild urineverlies? Dan gaat het meestal vanzelf over, omdat je spieren zich herstellen. Verlies je urine door een van de andere oorzaken, dan blijven de klachten. Het zou zonde zijn als je door urineverlies niet meer durft te sporten. Gelukkig zijn er verschillende oplossingen waarmee je de hinder vermindert.

Zelf doen

Je kunt zelf je bekkenbodemspieren en de sluitspier van de blaas trainen met oefeningen. Na een week of zes merk je verschil. Je moet wel regelmatig blijven oefenen. Een fysiotherapeut kan je helpen bij het aanleren en goed uitvoeren van bekkenbodemoefeningen.

Daarnaast helpt het als je voor je gaat sporten goed uitplast. Zorg ervoor dat je rechtop zit, met je bekken naar voren gekanteld, en zeker niet onderuit gezakt. Neem er echt even rustig de tijd voor, maar pers niet. Drink voldoende, minder drinken helpt niet tegen urineverlies.

Als je overgewicht hebt, is het verstandig om wat af te vallen. Minder gewicht zorgt voor minder druk in de buik.

Hulpmiddelen

Heb je specifiek tijdens het sporten last van urineverlies, probeer dan eens een grote tampon tijdens je training. Zo ondersteun je de blaas vanuit de vagina, wat kan helpen om je plas op te houden. Continu een tampon dragen is echter niet verstandig.

Misschien gebruik je nu een inlegkruisje of maandverband om urine op te vangen. Verlies je flink wat, dan is dat vaak niet voldoende. Materialen die bedoeld zijn voor urine-incontinentie absorberen nog beter, waardoor je geen lekkage of een vochtige, geïrriteerde huid krijgt. Sommige vrouwen voelen zich niet zo op hun gemak in een strakke sportlegging in combinatie met incontinentiemateriaal: een sportrokje dragen (eventueel over een legging) kan dan de oplossing zijn.

Behandeling

De huisarts kan je een pessarium (vaginale ring) aanmeten die de sluitspier van de blaas ondersteunt. Er bestaan verschillende soorten en maten pessaria. Je kunt zo’n ring altijd dragen of alleen als je gaat sporten. Je voelt er niets van en meestal helpt het direct.

Bij ernstig urineverlies kun je een plasbuisbandje overwegen. Zo’n bandje wordt met een operatie geplaatst en steunt de sluitspier van de blaas. De meeste vrouwen merken meteen effect.

Bron(nen):