Gezondheidsnet.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord
zondag, 24 september 2017

Train je bekkenbodemspieren

Ongewenst urineverlies

Ongewenst urineverlies heeft medisch geen gevolgen, maar is natuurlijk wel vervelend. Sommige mensen verliezen wat urine als ze niezen of hoesten of halen de wc niet als ze ineens nodig moeten. Er zijn verschillende behandelingen mogelijk.

Hoe vaak komt het voor?

Van de vrouwen die ouder zijn dan 55 jaar verliest 43 procent weleens ongewild urine. Bij mannen is dit 17 procent.

Wat zijn de klachten?

Wie urine verliest bij lichamelijke inspanning, persen, niezen of hoesten, heeft last van stressincontinentie. Verlies je onwillekeurig urine vlak na of tijdens een plotselinge sterke plasdrang, dan gaat het om zogeheten urge-incontinentie. Dit wordt ook wel een overactieve blaas genoemd. Een combinatie kan ook.

Hoort het bij het ouder worden?

Nee, het is niet zo dat de blaas altijd verzwakt bij het ouder worden. Hetzelfde geldt voor het mechanisme dat de blaas gesloten houdt als dat moet. Urineverlies komt wel vaker voor bij vrouwen die een kind hebben gebaard. Bij mannen is er niet één duidelijke oorzaak. Het kan bijvoorbeeld komen door een vergrote prostaat (dit gaat wel vaak samen met de leeftijd), maar ook door plaspillen, overgewicht of diabetes.

Wat als je er niets aan doet?

Dat heeft medisch gezien geen gevolgen. Maar onprettig is het wel.

Wat kan de arts doen?

Ongewenst urineverlies is bij vrouwen te behandelen door de bekkenbodemspieren te trainen. De huisarts kan je hierbij begeleiden of je doorverwijzen naar een gespecialiseerde bekkenbodemfysiotherapeut. Door de oefeningen wordt de sluitspier van de blaas sterker.

Een voorbeeld van een goede oefening: span de bekkenbodemspieren zes seconden aan (alsof je je plas ophoudt, of beter nog: alsof je een windje moet tegenhouden) en ontspan ze dan zes seconden, en dat tien keer achter elkaar. Doe dat elke ochtend, middag en avond. Vaak merk je na zes tot acht weken verbetering.

Helpt dat niet genoeg, dan kan operatief een Tensionfree Vaginal Tape (TVT) worden geplaatst: een bandje om de plasbuis dat de plasbuis dichtdrukt bij niezen, hoesten of andere druk. Zo’n 85 procent van de vrouwen met stressincontinentie is van de aandoening verlost na het plaatsen van zo’n TVT-bandje. Van de vrouwen met dagelijks urineverlies is 56 procent tevreden tot zeer tevreden over het resultaat van fysiotherapie. Bij mannen met matige klachten helpen medicijnen goed.

Bron(nen):

Reactie toevoegen