donderdag, 5 december 2019

8 slanke tips voor op vakantie

'Er is niets mis met een beetje verwennerij'

Het zomerseizoen is inmiddels in volle gang en dat maakt het voor veel mensen extra lastig om op de lijn te letten. Want een wijntje op een zonnig terras of een ijsje op een hete dag, dat moet toch kunnen? Natuurlijk hoef je jezelf niet alles te ontzeggen, als je deze 8 tips maar in je achterhoofd houdt.

Dieetdenken zorgt er gegarandeerd voor dat je de hele vakantie alleen maar denkt aan wat je niet mag eten of juist schuldig over wat je wél gegeten hebt. Wees dus vooraf duidelijk tegen jezelf. Gezond eten is geen moetje, maar een bewuste keuze om gezond en slank te blijven.

Tip 1

Er is niets mis met een beetje verwennerij. Gun jezelf tijdens de vakantie dus rustig een ijsje, wijntje of gin-tonic. Maar bedenk wel: het is óf óf, niet én én. Wil je ’s avonds pizza, dan moet je ’s middags die ijscoupe misschien aan je neus voorbij laten gaan. En neem je dat alcoholische drankje op het terras, probeer dan van de chips en nootjes af te blijven. Tijdens de vakantie kan de alcoholinname behoorlijk oplopen, en daarmee ook de inname van kilocalorieën. Bedenk: het hoeft natuurlijk niet meteen elke dag. Drink naast elk glas alcohol een glas water.

Tip 2

Let sowieso op wat je drinkt: water heeft de voorkeur, zeker als het warm is. Het is caloriearm en stilt de dorst het beste. Water hoeft niet saai te zijn: varieer met verschillende soorten fruit erin of takjes munt of komkommer. Koffieleut? Pas dan op met al die speciale koffiesoorten. Door de toevoeging van suiker en room kun je ze net zo goed gelijk op je dijen plakken (zie vooral ook de infographic hieronder).

Tip 3

Op een warme dag is ijs natuurlijk een fijne traktatie. En een ijsje moet ook kunnen af en toe. Water- of sorbetijs heeft de voorkeur boven roomijs. Toch een roomijsje? Bestel er dan eentje in een bakje, niet in een hoorntje. Dat scheelt in ieder geval weer iets.

Tip 4

Probeer ook op vakantie de structuur te houden van drie maaltijden per dag en een paar gezonde tussendoortjes. Dat voorkomt dat je gaat snaaien.

Tip 5

Ga je een dagje uit? Hoewel het aanbod al beter is dan vroeger, is er in veel pretparken of toeristische attracties niet echt iets gezonds te krijgen. Probeer een stuk fruit in je tas te steken of bijvoorbeeld een zakje ongebrande noten voor de lekkere trek.

Tip 6

De vakantie is bij uitstek een kans om wat meer te bewegen. Neem jezelf voor iedere dag minimaal een uur te bewegen en houd je daar ook aan. Plan die beweging bij voorkeur in de ochtend, dan heb je het maar gehad. Een energieke start van de dag geeft je bovendien de rest van de dag een goed gevoel. Je hoeft het natuurlijk niet bij dat ene sportmoment te laten: lekker wandelen over het strand, een lesje aqua-aerobics in het zwembad of een fietstochtje langs bezienswaardigheden, het is niet alleen extra beweging maar ook leuk.

Tip 7

Ga je uit eten? Neem dan liever geen stokbrood vooraf. Het ontneemt je de trek, waardoor je van het eten daarna minder geniet. Bovendien zijn het onnodig veel kilocalorieën. Drink liever een glas water, dat stilt ook de trek. Toch een stokbroodje? Probeer het dan bij één stukje te laten.

Tip 8

Vraag in datzelfde restaurant of je de saus bij je eten apart kunt krijgen, zodat je zelf kunt doseren. Dit geldt ook voor de dressing bij je sla. Rode sausjes zijn meestal slanker dan witte sausen. Die laatste zijn vrijwel altijd op basis van room of mayonaise.