zaterdag, 25 januari 2020

Tips voor gezond eten onderweg

Ik ga op reis en neem mee

Of je nu onderweg bent naar Schiphol, Sevilla of Sauwerd; met trein, auto of bus; vroeg of laat wil je wel eens wat eten en drinken. Maar wat?

Smeer voor vertrek wat boterhammen of muesli- of krentenbollen en doe ze in de koelbox. Je kunt voor de verandering ook gebakken of gekookte eieren op je brood doen. Of koude pannenkoeken meenemen, met banaan of gewoon zo. Eet tussendoor lekker frisse komkommer.

Verantwoorde snack

Zo nu en dan stop je om te tanken, wat te drinken of om over te stappen. En juist op die rustplekken barst het vaak van ongezonde happen. Neem zelf je eten mee en gebruik de stops om even de benen te strekken. Wel iets kopen? Neem je voor om een kleine portie van een verantwoorde snack te nemen.

Mocht je eten van thuis meenemen; let bij het inkopen in de supermarkt dan eens op het vernieuwde Vinkje van de stichting Ik Kies Bewust. Deze geeft aan in welke producten minder (verzadigd) vet, zout, suiker of meer vezels zitten dan in hun buren in het schap. Er is een groene en een blauwe variant van het Vinkje.

Kwartiertje rust

Ben jij zo iemand die met z’n auto maar doorjakkert, om zo snel mogelijk op de plaats van bestemming te komen? Van honger en dorst kun je aardig duf worden, dus pep jezelf tussentijds op met wat water of koffie en de nodige boterham. De regel ‘2 uur rijden, een kwartiertje rust’ werkt ook hier prima.

Hoe houden we de kinderen rustig op de achterbank? Niet door ze vol te stoppen met snoepgoed, want daar kunnen ze flink misselijk van worden. Eet samen liever wat licht verteerbaars onderweg, zoals fruit, crackers, soepstengels en plakjes komkommer en neem regelmatig een actieve pauze.

Bron(nen):