donderdag, 12 december 2019

En toen had je een kater

Wat kun je doen?

Je hebt een avondje flink doorgezakt en de volgende dag baal je als een stekker: je hebt een kater. En het is nog je eigen schuld ook. Dit kun je doen om het leed te verzachten en om het de volgende keer te voorkomen.

Het beste wat je kunt doen om een kater te voorkomen, is natuurlijk helemaal geen alcohol drinken. Of wel, maar dan met mate. Soms zijn er situaties waarin je jezelf niet aan dat goede plan kunt houden, of de alcohol komt per ongeluk harder aan dan gewoonlijk. Je lichaam reageert daar de volgende dag op.

Wissel drank af met water

Doordat je lichaam uitdroogt door de grote hoeveelheden alcohol, heb je de volgende dag last van katerverschijnselen. Meestal gaat het om hoofdpijn, misselijkheid of braken en algehele malaise. Als je te snel veel alcohol drinkt, raakt ook je afbraaksysteem in de war en hopen afvalstoffen zich op in je lichaam. Ook dit is een oorzaak van de kater.

Je maagwand raakt snel geïrriteerd als er teveel en op een te hoog tempo alcohol binnenkomt. Dit kan leiden tot acuut overgeven. Het is dan ook slim om niet te snel te drinken, zodat je maag de drank beter kan verwerken. Tussen de alcoholische versnaperingen door is het raadzaam om af en toe een glas water te drinken. Voor het slapengaan flink wat water drinken kan ook zeker geen kwaad. Dit gaat de uitdroging en daarmee een kater tegen.

Het lijkt een fabeltje, maar het kan echt schelen als je zorgt voor een goede bodem in je maag. Een goede, stevige maaltijd vooraf of desnoods een nachtelijke snack achteraf: de alcohol wordt in principe sneller opgenomen als er voedsel in je maag zit.

Voor veel anti-katermethodes is geen wetenschappelijk bewijs. Het gaat om huis-tuin-en-keukentips of eigenschappen van voedingsmiddelen die gunstig zouden kúnnen uitwerken bij een kater. Zo zou een eitje op de nuchtere maag bijvoorbeeld goed zijn. Dit kan inderdaad wel eens waar zijn, omdat eieren veen cysteïne bevatten; dit aminozuur gaat een overschot aan slechte stoffen tegen. Zout voedsel zou ook helpen, omdat zout vocht helpt vasthouden. Maar zoals gezegd: wetenschappelijk bewijs is er echter niet.

Slapen en pijnstillers

Heb je een kater, probeer dan zoveel mogelijk te slapen. Dit geeft je lichaam de kans zich te herstellen. Drink tussendoor voldoende water en vooral geen koffie: cafeïne droogt je nog verder uit. En hoewel je er misschien niet aan moet denken, is het verstandig om toch wat te eten.

Mocht je de neiging hebben om pijnstillers te slikken om je kater te verdragen, wees dan voorzichtig. Heb je echt veel gedronken, dan ben je de dag erna vaak nog niet volledig nuchter. Pijnstillers en paracetamol kunnen in cominatie met alcohol schadelijk voor je zijn.

Al tientallen jaren zijn wetenschappers bezig om een anti-katerpil te ontwikkelen, die de symptomen kan verjagen. Vooralsnog is er geen middel op de markt dat gebaseerd is op wetenschappelijk onderzoek. Net als met een kater zelf, is ook hierbij geduld kennelijk een schone zaak.