maandag, 23 september 2019

Stop je internetverslaving

Chagrijnig als je offline bent

Niet kunnen stoppen. Jezelf verwaarlozen. Branderige ogen. Alleen maar denken aan internet als je niet online bent… Allemaal kenmerken van internetverslaving. Wanneer ben je eigenlijk slaaf van het web? Hoe krijg je jezelf weer onder controle. En wat kan je omgeving voor je doen?

Wanneer kun je spreken van een internetverslaving? 

  • Wanneer je langer dan 16 uur per week - dit komt neer op 137 minuten per dag - op het internet doorbrengt.
  • Je niet meer toekomt aan de dingen die je belangrijk vindt, terwijl je dat wel zou willen.
  • Wanneer door nachtelijke sessies werk, school, relatie, sociale contacten eronder gaan lijden.
  • Wanneer je je gezondheid en persoonlijke verzorging gaat verwaarlozen.
  • Als je last krijgt van slaaptekort en je fysiek minder fit wordt.
  • Als je last krijgt van lichamelijke klachten als droge ogen, carpaal tunnel syndroom en RSI verschijnselen aan de handen en vingers.
  • Je weinig zelfvertrouwen hebt, je depressief en onrustig bent.
  • Je chagrijnig bent en typbewegingen met de vingers maakt als je niet online bent.

Vluchtgedrag

Uren achter de computer chatten, gamen en bijvoorbeeld pornosites bezoeken, geeft je de mogelijkheid om de problemen van alledag te vergeten. Er zijn meerdere oorzaken die een verslaving in de hand werken. Om te beginnen kan het erfelijkheid zijn. De kwetsbaarheid voor een verslaving krijg je dan door via de genen.

Daarnaast speelt iemands persoonlijkheid een rol. Iemand die eenzaam is, minderwaardigheidsgevoelens heeft en zich snel verveelt, heeft meer kans verslaafd te raken. Het middel (chatten, gamen) is een vlucht uit de werkelijkheid.

Bij gamen en/of gokken spelen spanning en de drang om te winnen een rol. Ook psychische problemen maken iemand gevoeliger om verslaafd te raken. De combinatie van een psychisch probleem en één of meer vormen van verslaving, komt dan ook veel voor.

Controle houden

Ben je de controle over het internetgebruik nog niet helemaal kwijt, maar ervaar je het als problematisch? Dan kun je ervoor zorgen dat je via bijvoorbeeld telecombedrijf KPN een maximum aantal minuten per maand op het internet kunt doorbrengen.

Daarnaast kan het helpen bij verslaving om tegenover het ongezonde (internet)gedrag, gezond gedrag te zetten. In plaats van vier uur internetten op een avond, kun je ook koken voor vrienden en daarna nog even sporten. Besef wat je allemaal aan leuke positieve activiteiten kunt ondernemen in de tijd die je normaal gesproken achter de computer doorbrengt.

Wanneer je het idee hebt dat je internetverslaving zo ernstig is dat je er schade van ondervindt, en je bent niet in staat er zelf iets aan te veranderen, dan is het tijd voor professionele hulp. Je kunt kiezen voor een psychotherapeut die zelfstandig werkt of je kunt hulp zoeken bij je plaatselijke GGZ-instelling. Hiervoor heb je een verwijzing nodig van de huisarts.

Richtlijnen voor ouders

Als ouder vraag je je waarschijnlijk regelmatig af: hoe doe ik het goed? Moet ik streng tegen mijn kind zijn wanneer het lang op internet zit? Of zorg ik er dan voor dat het een uitdaging wordt om zoveel mogelijk te internetten, juist omdat het niet mag?

Gelukkig is er in Nederland onderzoek naar gedaan, onder meer door het IVO (wetenschappelijk bureau voor onderzoek en advies over leefwijzen en verslaving). Hierdoor zijn er enkele richtlijnen voor ouders:

  • Jongeren die goed met hun ouders kunnen praten over internetten, hebben minder kans op een internetverslaving. Dus praat met je kind over de wondere wereld van het web. Als je iets niet begrijpt, laat hem of haar het je dan uitleggen.
  • Kinderen van ouders die het niet goed vinden als er hele (weekend)dagen wordt geinternet, maken minder kans op een internetverslaving. Spreek dus met je kind af hoe lang per dag de computer aan mag.
  • Jongeren die van de ouders duidelijke regels krijgen over de sites die bezocht mogen worden, raken minder gauw internetverslaafd. Bekijk samen wat goede en slechte sites zijn en maak hier afspraken over.