zondag, 28 februari 2021

Boekrecensie: Zin en onzin in de supermarkt

Hoe gezond, duurzaam en diervriendelijk zijn je boodschappen nu echt?

De schappen van de supermarkt liggen vol etenswaren. Maar wat moet je nou kiezen als je een beetje rekening wilt houden met je gezondheid, dieren en het milieu? In Zin en onzin in de supermarkt vind je een schat aan informatie over alles wat er bij de supermarkt te koop is.
Loethe Olthuis
2017
€ 24,99
9789046822487
432

Loethe Olthuis schrijft al decennia over voeding, gezondheid en duurzaamheid, onder andere voor de Volkskrant. In het lijvige boek 'Zin en onzin in de supermarkt' deelt ze alle kennis die ze in haar werk als onderzoeksjournalist heeft opgedaan. En dat is ware schat aan informatie: het boek telt ruim 400 pagina's (en nee, er staan geen plaatjes of recepten in).

Hoofdstuk per productgroep

Op het eerste gezicht vond ik het dan ook best een overweldigend boek. Waar te beginnen? Gelukkig deelde Olthuis het overzichtelijk in per productgroep. Zo zijn er hoofdstukken gewijd aan vlees, vis, groente en fruit, zuivel, maar ook aan smaakstoffen en instant-eten. Je zoekt gemakkelijk het onderwerp op waar je meer over wilt weten.

Brandende vragen beantwoord

Per product beantwoordt Olthuis een heleboel vragen waar jij vast ook mee rondloopt, in de trant van: Is ontbijtkoek nu wel of niet een gezond tussendoortje? Is brood nog wel gezond? Word je dik van vet? Heb je echt vlees nodig? Kun je wel gezond eten als je alles bij de supermarkt koopt? Door deze vraag-en-antwoord vorm leest de informatie lekker weg. Niet alleen de voor- en nadelen voor je gezondheid komen aan bod, maar de ook hoe vriendelijk sommige producten zijn voor dieren en het milieu.

Betrouwbaar

Loethe geeft je hele praktische adviezen over de voor- en nadelen van allerlei etenswaren. Lees je het boek van kaft tot kaft dan gaat alle informatie je wel duizelen. Maar als naslagwerk is het geweldig. Ze heeft zelf veel research gedaan en haar teksten zijn nagelopen door voedingskundige Sytske de Waart. Voor betrouwbaar, gedegen advies heb je dus heel veel aan dit boek.

Loethe Olthuis is onderzoeksjournalist. Daarnaast heeft ze een tiental vooral culinaire boeken op haar naam staan. Zin en onzin in de supermarkt verscheen bij uitgeverij Nieuw Amsterdam en is voor € 24,99 verkrijgbaar bij onder andere bol.com.