zondag, 8 december 2019

Fit als flexitariër?

Jaren geleden heb ik het boek 'Een leven lang fit' gelezen en nu lees ik 'Een leven lang fit 2 (uitgave 1985)'. 15 jaar geleden heb ik er zeker profijt van gehad: ik ben toen 12 kilogram afgevallen. De methode spreekt me aan, maar ik vind er weinig wetenschappelijke onderbouwing in terug. In het kort komt het neer op een juiste combinatie van voedingsmiddelen, waarbij zuivel en vlees zoveel mogelijk worden vermeden. In plaats daarvan eet je het zogenaamde levensvoedsel, wat niet meer is dan zoveel mogelijk rauwkost. Ze noemen dat de Natuurlijke Hygiëne. Nu heb ik wel eens iets gelezen over flexitarisch eten. Daarbij maak je minder gebruik van dierlijke producten. Het lijkt mij een modernere versie van de Natuurlijke Hygiëne. Kun je dat onderschrijven?Daarnaast zou ik graag een manier vinden waarbij ik me wat lekkerder ga voelen. Nu heb ik regelmatig last van een opgeblazen gevoel, omhoogkomende maagzuur en meer van dat soort kleine ongenoegen. Ik ben 50 jaar, 1,83 meter en 86 kilo. Wat mij betreft zouden er ook wel een paar kilootjes af mogen. Naast mijn kantoorbaan, lunchwandel ik iedere dag en loop ik regelmatig een stuk hard.
Bert

Suzan Tuinier, voedingsdeskundige

Beste Bert,

Er zijn heel veel verschillende ideeën over wat nu gezonde voeding is voor ons lichaam en hoe we het beste kunnen afvallen. Het volgen van een dieet werkt vaak goed, maar het behouden van het behaalde gewicht is vaak het moeilijkste. Het mijden van bepaalde combinaties van voedingsmiddelen of stoffen, kenmerkend voor de methode  'een leven lang fit' (koolhydraten en eiwitten niet bij elkaar te eten) is in ieder geval niet praktisch en hierdoor moeilijk vol te houden. Het Voedingscentrum geeft meer informatie.

Het is wel goed om je gevoel te volgen, wat voor jezelf het beste werkt en het beste vol te houden is. Kies je ervoor om nauwelijks tot geen dierlijke producten te eten, dan mis je bepaalde voedingsstoffen. Zo komt vitamine B12 alleen voor in dierlijke producten. Een tekort aan vitamine B12 kan vermoeidheidsklachten geven. Net als een tekort aan ijzer. Met name vlees is nu juist een belangrijke bron van dit mineraal. En zuivel is onze belangrijkste bron van calcium. Een multivitamine kan de gemiste vitamines en mineralen aanvullen.

Flexetarisch eten betekent één of meerdere dagen geen vlees eten en op die dagen te kiezen voor alternatieven als ei en vleesvervangers. Je hoeft de belangrijkste voedingsstoffen in vlees dan niet te missen.

Tot slot kan ik moeilijk zeggen wat de oorzaken kunnen zijn van je maag-darmklachten. Te vet eten, te snel eten en sommige prikkelende kruiden kunnen maag of darmklachten geven. Maar wil je goed begeleid worden bij je streven om een paar kilo's kwijt te raken, vraag dan advies aan een diëtist. Maak je je echt zorgen over je gezondheid, ga dan naar je huisarts.

Succes en groet,
Suzan

Heb jij ook een gezondheidsvraag? Klik hier en stel je vraag aan een expert!