maandag, 20 januari 2020

Moet je het hele jaar door extra vitamine D slikken?

Goede vraag! In deze rubriek gaat Gezondheidsnet op zoek naar het antwoord op knagende vragen. Deze keer: moet je het hele jaar door extra vitamine D slikken?

Zodra de herfst begonnen is en de dagen donkerder worden, grijpen veel mensen weer naar een vitamine D-supplement om een vitamine D-tekort te voorkomen. Maar is het niet beter om het hele jaar door extra vitamine D te slikken? 

Zonnevitamine

Vitamine D is een echte zonnevitamine: ons lichaam kan het namelijk zelf aanmaken onder invloed van zonlicht. Als je elke dag 15 tot 30 minuten tussen 11.00 en 15.00 uur met in ieder geval onbedekte handen en een onbedekt hoofd buiten in de zon komt, dan maak je meestal genoeg vitamine D aan.  

Vitamine D in voeding

Je kunt vitamine D ook via voeding binnenkrijgen. Zo zit de vitamine van nature in vette viszoals haring, makreel en zalm. Daarnaast zit er een klein beetje in roomboter, volle zuivel, vet vlees en eieren. Het wordt ook toegevoegd aan margarine, halvarine en bak- en braadproducten. In deze voedingsmiddelen is vitamine D echter maar zo beperkt aanwezig, dat je met alleen voeding er nog niet bent. 

Veel mensen krijgen toch nog niet voldoende vitamine D binnen, of hebben er meer van nodig. Daarom is het aan te raden om het hele jaar door extra vitamine D te slikken, zeker wanneer je ook nog eens in een bepaalde groep valt. Jonge kinderen, senioren, zwangere vrouwen, mensen met een getinte huid en mensen die hun huid bedekken hebben bijvoorbeeld extra vitamine D nodig. 

Wie heeft extra vitamine D nodig en hoeveel?
 

Categorie / leeftijd Extra microgram per dag
Mannen / jongens  
0 t/m 3 jaar 10
4 t/m 69 jaar, als je weinig buitenkomt of bedekkende kleding draagt 10
70 jaar en ouder 20
   
Vrouwen / meisjes  
0 t/m 3 jaar 10
4 t/m 49 jaar, als je weinig buitenkomt, bedekkende kleding draagt of zwanger bent 10
50 t/m 69 jaar 10
70 jaar en ouder 20

 

 

 
 

Bron(nen):