Gezondheidsnet.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord
zaterdag, 22 juli 2017

Vitamine D: de nieuwe supervitamine

Zorg dat je er genoeg van hebt!

Er zijn dertien vitamines die ons lichaam stuk voor stuk nodig heeft om zo gezond mogelijk te blijven. Maar welke vitamine is nu het allerbelangrijkst? Het lijkt er sterk op dat dit vitamine D is.

Vitamine D is eigenlijk een vreemde eend in de vitaminebijt. Het is een van de weinige vitamines die ons lichaam zelf kan maken: onder invloed van UV-straling uit zonlicht wordt in onze huid cholesterol omgezet in vitamine D.

Doe de energie-test!

Hoeveel energie heb jij? Doe de energietest! Kun jij een steuntje in de rug gebruiken? Supradyn Complex Forte geeft je extra energie bij vermoeidheid*

*De vitamines B2, B3, B5, B6, B12, C, het mineraal magnesium en het sporenelement ijzer activeren extra energie bij vermoeidheid.KAG nr: 80-1215-1884.

De meeste andere vitamines zijn ook stoffen die het lichaam nodig heeft, maar niet zelf kan aanmaken. Verder lijkt vitamine D eerder op een hormoon dan op een vitamine, zowel qua chemische samenstelling als qua functies in het lichaam. Het is bovendien een vitamine waarvan heel veel mensen wel wat extra kunnen gebruiken. Want de productie in de huid is meestal niet genoeg.

Sterk: gebit, botten, spieren

Wat doet vitamine D dan allemaal? Het bekendst is de rol die de stof vervult bij de opbouw van de botten en het gebit. De bouwstoffen voor bot en tanden zijn calcium en fosfor. Vitamine D zorgt ervoor dat deze mineralen uit onze voeding worden opgenomen door het lichaam én worden ingebouwd in de botten en het gebit.

Wie opgegroeid is met een dagelijks lepeltje levertraan kan zich gelukkig prijzen. Levertraan barst van de vitamine D, dat vroeger nog niet beschikbaar was in neutraal smakende pillen, capsules of druppels zoals tegenwoordig. Vitamine D stimuleert bij kinderen de groei en de opbouw van sterke botten. En hoe sterker de botten op jonge leeftijd, hoe kleiner het risico dat je op latere leeftijd last krijgt van botontkalking en broze botten.

Maar dat is nog niet alles. Ook voor een goede werking van onze spieren hebben we vitamine D nodig. En dat zijn niet alleen de spieren in romp, armen en benen, maar bijvoorbeeld ook de hartspier. Spierzwakte en spierkrampen zijn de eerste symptomen van een tekort aan vitamine D. Sommige deskundigen denken zelfs dat de afname van spierkracht bij ouderen niet alleen door de ouderdom komt, maar deels ook door een tekort aan vitamine D. Sterke spieren zorgen voor een betere balans en daardoor voor minder kans op valpartijen. Vitamine D vermindert dus op twee manieren de kans op botbreuken: door het risico op botontkalking te verkleinen én door de spieren sterk te houden.

Wapen tegen bacteriën

De laatste jaren staat vitamine D volop in de belangstelling van wetenschappers. Uit onderzoek is steeds duidelijker geworden dat vitamine D meer doet dan alleen zorgen voor sterke botten en tanden. Deze supervitamine is – net als vitamine C – ook nodig voor de weerstand tegen ziekten.

Het lichaam heeft vitamine D nodig om adequaat op ontstekingen te reageren. Zo kan vitamine D aanzetten tot de vorming van een eiwit dat bacteriën onschadelijk maakt.

Beter denken, minder depressief

Vitamine D lijkt ook van invloed op de hersenen. Zo hebben mensen met lage gehaltes aan vitamine D een grotere kans op depressie. Dit blijkt uit een Nederlands onderzoek onder bijna 1.300 vijfenzestigplussers. Vitamine D lijkt ook nodig voor het denkvermogen, zo laat een onderzoek onder ruim 5.500 Franse vrouwen van gemiddeld 80 jaar zien. De vrouwen die genoeg vitamine D via hun voeding binnenkregen, scoorden beter op testen van de hersenfuncties dan de vrouwen die weinig vitamine D binnenkregen. Een Brits onderzoek onder ruim 850 vijfenzestigplussers ondersteunt dat. Daaruit bleek dat een vitamine D-tekort een 60 procent grotere kans geeft op achteruitgang van het denkvermogen.

Lekker in de zon!

Onderzoekers richten nu hun pijlen op vitamine D en hart- en vaatziekten, diabetes, multiple sclerose en diverse vormen van kanker. Er zijn bijvoorbeeld aanwijzingen dat mensen met voldoende vitamine D in het bloed een lagere bloeddruk en een kleinere kans op darmkanker hebben.

Ook volgens KWF Kankerbestrijding is er mogelijk een relatie tussen vitamine D en verschillende vormen van kanker. In hun rapport 'Relatie kanker, zonlicht en vitamine D' uit 2010 is de conclusie: blootstelling aan zonlicht gaat gepaard met een lagere kans op borst-, dikkedarm- en prostaatkanker, waarschijnlijk doordat vitamine D via zonlicht in de huid wordt aangemaakt. Waarschuwde KWF vroeger alleen tegen de zon (in verband met het risico op huidkanker), tegenwoordig is het devies: 'Geniet van de zon, maar zorg dat je niet verbrandt.'

Schaduw

Ook de Gezondheidsraad adviseert dagelijks minimaal een kwartier per dag naar buiten te gaan met onbedekt hoofd en handen, zodat de huid kan profiteren van de inwerking van UV-stralen. Ter geruststelling: ijzige kou trotseren hoeft niet. De zon is in Nederland alleen van april tot oktober fel genoeg om de huid aan te zetten tot productie van vitamine D. Een vuistregel: de huid maakt alleen vitamine D aan als je schaduw korter is dan jijzelf.

Tip voor vrouwen

Steeds meer crèmes voor gezicht en handen bevatten een UV-filter die met factor 15 beschermt tegen zonlicht. Een beschermingsfactor 8 maakt al dat er geen vitamine D meer wordt aangemaakt in de huid. Dagelijkse UV-bescherming is dus goed om huidveroudering te voorkomen, maar het verhoogt het risico op een vitamine D-tekort. Daarom: bescherm de huid alleen met een UV-filter als je langer dan een kwartier in de zon verblijft.

Vaak nodig: extra D

Een gebrek aan vitamine D komt in alle lagen van de bevolking voor, maar met het stijgen van de leeftijd, stijgt ook het risico op een tekort. In Nederland heeft naar schatting de helft van alle ouderen een tekort aan vitamine D. En onder bewoners van verpleeghuizen kan dat zelfs oplopen tot 85 procent.

Hoe dat kan? In onze voeding zit maar weinig vitamine D. Goede bronnen zijn vette vis als haring, zalm, makreel en bokking. Verder zit er een klein beetje vitamine D in vlees, zuivel en eieren en wordt het toegevoegd aan halvarine, margarine en bak- en braadvetten. Maar hoeveel kun je hiervan dagelijks eten? Voor het merendeel van de benodigde vitamine D zijn we dus aangewezen op de productie in de huid. En die loopt terug bij het ouder worden. Daar komt nog eens bij dat oudere mensen minder vaak buiten komen. Het Voedingscentrum adviseert daarom dagelijks – winter én zomer – extra vitamine D voor vrouwen vanaf 50 jaar en mannen vanaf 70 jaar.

In vet oplosbaar

Vitamine D is een in vet oplosbare vitamine, die tijdens de spijsvertering het best wordt opgenomen als er ook wat vet of olie aanwezig is. Neem een supplement daarom bij de maaltijd in, want daarin zit altijd een beetje vet. Of kies voor vitamine D in een met olie gevulde capsule. Er bestaan twee vormen van vitamine D: D2 (ergocalciferol) en D3 (cholecalciferol). Beide vormen zijn actief, maar vitamine D3 heeft een sterkere werking dan D2.

Om zeker te weten of je extra vitamine D nodig hebt, is er de 'Vitamine D test' van het Vitamine Informatie Bureau. Ook leuk: je vitamine D kennis testen; dat doe je hier.

Kandidaten voor extra vitamine D

  • mensen die weinig buiten komen, zoals nachtwerkers of inwoners van een verzorgings- of verpleeghuis
  • mensen met een donkere huid
  • mensen die hun huid grotendeels bedekken
  • zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven
  • kinderen tot 4 jaar, behalve als ze dagelijks meer dan een halve liter zuigelingenvoeding of opvolgmelk krijgen (want daaraan is al vitamine D toegevoegd)
  • mensen die osteoporose hebben

Bron(nen):

Reactie toevoegen

8 Comments

Door Anne-Marie (niet gecontroleerd) op ma, 07/17/2017 - 15:22

Bij bloed onderzoek bleek mijn vitamine d groter te zijn dan 300, normaal rond de honder. Ik slik geen supplementen. Hoe kan dit en hoe schadelijk is dit? Wat kan ik er anders doen

Door George (niet gecontroleerd) op ma, 02/27/2017 - 13:02

Ja, gebruik K2 (mk7 variant) met D3 (men spreekt te vaak over D algemeen, echter D3 is de goed variant, niet D2).

K2 is zeg maar de politie agent op het kruispunt waar calcium autos door het hele lichaam willen rijden en waar de K2 agent de autos naar de juiste bestemmingen leidt zoals de botten en tanden en voorkomt dat calcium autos naar de bloedvaten rijden waar zich uiteindelijk calcium opeenhoping kan plaatsvinden.

Een goed boek hierover is "The Calcium Paradox".

En wat K2 betreft, we hebben in nederland een proffesor genaamd Cees Vermeer die al meer dan 20 jaar onderzoek heeft gedaan naar vitamine K, hij heeft zelfs vorig jaar een klein apparaat op de markt gebracht die de elasticiteit van je aderen kan meten en op basis daarvan je vitamine K tekort aan kan geven. Zoek maar eens op Vita K meter.

Ik heb uit interesse even gegoogled om te kijken of er al praktijken zijn die dit hebben en heb er een gevonden in Baarn (wiersma).

Zelf slik ik al 4 jaar al 5000 IE (UI) per dag tussen Oktober en April en voel me daar zeer goed bij. Slechts 3 drie dagen verkouden geweest dit jaar, vorige jaren blanco briefje :-)

Een ander supplement wat ik heel goed vind voor onstekingen is Astaxanthine, een rode zeealg. Mijn pretpakket is Vita C 1000mg - K2,mk7 180microgram - D3 5000 IE en Astaxantine 12mg.

Zorg wel dat je smorgen goed ontbijt en genoeg water drinkt gedurende de dag.

Mijn advies: Gebruik datgene wat werkt en waar je je goed bij voelt, neem afstand van hetgeen dat niet werkt

Door Bianca (niet gecontroleerd) op do, 01/12/2017 - 16:58

praktisch iedereen heeft vit D tekort, zo al door te weinig goede vetten, bijna geen zon en van september tot april doet de zon niets, zonnebrand creme houdt vit D tegen juist van die créme en alle chemische toiletspullen krijg je huidkanker, niet van de zon!
waarom kinderen tot 4 jaar vit D, de rest van de kinderen hebben niets nodig voor de groei van skelet,gebit, immuunsysteem, ,hormoonbalans, spieren ????

daarbij is 10 mcg ( 400 IE) en moet het nog de goed opneembare vit D3 zijn , in olie/vet, /goed merk, met zo min mogelijk hulpstoffen,is een in vet oplosbare vitamine,) zijn veel te laag, zet geen zoden aan de dijk, iedereen heeft minstens 20/25 mcg = 1000 IE nodig

Goede waarde moet zijn 80- 150, zie ook Vit D en chronische ziekten

www.vageklachten.ashrama.nl

Door Annemieke (niet gecontroleerd) op do, 01/14/2016 - 16:33

Neem je geen vitaminen d op als je een zonnenbril draagt?

Door Marianne (niet gecontroleerd) op do, 01/14/2016 - 09:22

Hallo
Je moet er ALTIJD vitamine K2 bij gebruiken!
Anders is het dweilen met de kraan open!!
Lees hier over!! zeer belangrijlk!
Marian

Door Anonymous (niet gecontroleerd) op do, 06/05/2014 - 22:27

Goede vetten zijn; extra viergine kokosolie, (NIET de geurloze) olijfolie, vette vis,(gras) roomboter, ongeroosterde noten en zaden, avocado

Door Ans (niet gecontroleerd) op do, 06/05/2014 - 21:09

Gelukkig wordt de laatste tijd, veel aandacht besteed aan tekort
aan vit D. Ook ik had een tekort, niet kunnen bedenken dat de klachten hier mee te maken had.

Door kimberley pex (niet gecontroleerd) op do, 06/05/2014 - 14:42

Prachtig uitgebreid en duidelijk stuk over vitamine D . Bedankt. Deze vitamine is totnutoe dus ook al totaal onderschat.