vrijdag, 23 april 2021

Wat zijn de gevolgen van te veel vitamine B6?

Bij bloedonderzoek is geconstateerd dat ik (vrouw, 73 jaar) te veel vitamine B6 in mijn bloed heb. Volgens de assistente van de huisarts kan het schadelijk zijn voor de zenuwen. Wat moet ik me hierbij voorstellen?

Joris Bartstra, journalist met artsendiploma.

Te veel vitamine B6 kan een verdoofd gevoel in handen en voeten, tintelingen, zenuwpijnen, botpijn, krachtsverlies en soms problemen met het evenwicht veroorzaken. Meestal gaat het over na stoppen met het voedingssupplement, maar niet altijd. Je hebt 1,5 mg vitamine B6 per dag nodig. In Nederland mag een supplement sinds 2018 niet meer dan 21 mg bevatten: nog tamelijk ruim. Interessant is dat de klachten van te veel vitamine B6 juist lijken op die van een tekort, en dat is ook zo. De stof in de tabletten, pyridoxine, is niet werkzaam en wordt in het lichaam omgezet tot verschillende werkzame varianten. Neem je grote hoeveelheden van de onwerkzame variant, dan gaat die in je cellen de werkzame varianten verdringen, is ontdekt door Nederlandse onderzoekers.

Wilt u ook een vraag stellen aan dokter Joris Bartstra?

Klik dan hier. Vergeet niet uw naam, leeftijd en geslacht te vermelden. Als uw vraag ook voor anderen interessant is, zal Joris deze beantwoorden en publiceren in het tijdschrift Plus Magazine.

Ga met spoedeisende vragen altijd naar je huisarts, daarvoor zijn de experts niet de aangewezen persoon. Ze stellen ook geen diagnoses. De overige voorwaarden vind je hier.