woensdag, 20 september 2017

Boekrecensie: Eet als een expert

Een wetenschappelijk boek over gezond eten

Over gezond eten zijn al heel wat boeken geschreven, in de supermarkt word je met allerlei gezondheidsclaims om de oren geslagen en ook online vind je allerlei informatie over voedsel. Moet je nu wel of geen melk drinken? Krijg je van brood een broodbuik? En kun je beter kiezen voor roomboter of kokosolie? Als je echt wilt weten hoe het zit dan is 'Eet als een expert' een enorme aanrader. Met dit boek neem je de laatste wetenschappelijke inzichten en adviezen op een praktische en vermakelijke manier tot je.
Marijke Berkenpas, Gaby Herweijer, Jolien Klamer en Liesbeth Smit
2016
€ 19,99
9789021561523
175

De Gezondheidsraad heeft in 2015 de Richtlijnen goede voeding gepubliceerd, maar deze richtlijnen zijn lang niet voor iedereen even begrijpelijk en toegankelijk. Diëtisten en voedingswetenschappers van het blog I'm a Foodie vertalen deze richtlijnen en bespreken de laatste trends en hypes op het gebied van voeding in het boek Eet als een expert. In het boek vind je heel veel achtergrondinformatie, maar gelukkig nog meer praktische handvatten voor een gezond eetpatroon.

Wetenschap op je bord

In Eet als een expert wordt onder andere de I'm a Foodie-manier van kijken naar gezonde voeding gepresenteerd. De auteurs plaatsen voedingsmiddelen in de context van je hele eetpatroon en kijken dus niet naar losse voedingsstoffen. Gezondheid (en het risico op ziektes) wordt namelijk niet bepaald door een enkele avocado of een lepeltje chiazaad. In het boek wordt niet gesproken over gezonde voedingsmiddelen, maar over gezonde keuzes. En die gezonde keuzes baseren de auteurs op basis van het beschikbare bewijs.

Het boek gaat echter verder dan alleen de presentatie van de (huidige) wetenschappelijke inzichten. Je krijgt ook een lesje wetenschappelijk onderzoek. Op die manier kun je bij nieuwsberichten over doorbraken op het gebied van gezonde voeding zelf ook gemakkelijker inschatten hoe sterk de bewijskracht daadwerkelijk is. Als je je graag verder wilt verdiepen in het wetenschappelijke kader, vind je bij elke bewering referenties die je terug kunt vinden op de site.

Wat moet je nu eten?

De belangrijkste boodschap over voeding is volgens de experts samen te vatten in één zin: "Een gezond eetpatroon bevat voldoende groenten, fruit, volkorengranen, noten, peulvruchten, vloeibare oliën, melkproducten, gevogelte en vis; en bevat weinig rood en bewerkt vlees, harde vetten, zout, en dranken of andere producten met suiker en zo min mogelijk alcohol." Het boek is onderverdeeld in de verschillende eetmomenten. Je leest wat er in de wetenschap bekend is over bijvoorbeeld graan, eieren of noten.

Hartstikke interessant natuurlijk, die theorie, maar de charme van dit boek zit in de vertaalslag naar de praktijk. Want zelf als je weet dat je veel groenten moet eten, is het daadwerkelijk doen een heel ander verhaal. Gelukkig vind je in Eet als expert meer dan 150 recepten en heel veel handvatten om in de praktijk en in de supermarkt de juiste keuzes te maken. Zo hoef je echt niet om 7.00 te ontbijten als je dan nog geen hap door je keel krijgt, maar zorg wel dat je op het moment dat je trek hebt een gezonde maaltijd kiest. En als je in plaats van melk liever een plantaardige nuttigt, let dan wel op ingrediënten als suiker en toegevoegde vitamines.

Inspireert tot gezonde keuzes

Eet als een expert is een vrolijk en fris boek. De auteurs laten zien dat gezond eten helemaal geen zware kost hoeft te zijn. Ze maken gebruik van voorbeelden en halen allerlei trends en bestaande ideeën aan. Het boek leest daardoor als een trein en je hebt helemaal niet door dat je ondertussen allerlei wetenschap tot je neemt.

Het boek ziet er ook echt ontzettend leuk uit. Mooie foto's en een blije opmaak. Daarbij wordt (on)gezonde voeding ook heel overzichtelijk in beeld gebracht. Weet jij hoeveel suikerklontjes er in een glas appelsap zitten en of donkerbruin brood altijd een gezonde keuze is? Na het zien van de afbeeldingen vergeet je het niet meer. De recepten zijn eveneens heel aantrekkelijk en kleurrijk. Gezond eten hoeft helemaal niet saai te zijn.

Ook vind je in Eet als een expert ontzettend veel variaties. Leuk zijn de mix&match pagina's, waarmee je heel gemakkelijk zelf een voedzame salade of ontbijtkommetje kan samenstellen. Op die manier word je zelf ook steeds creatiever. Het mooiste is misschien nog wel dat je dankzij dit boek zelf meer gaat nadenken. Je kijkt kritischer naar berichten rondom voeding, hypes en trends en naar (kant-en-klare) producten in de winkel. Zo word je uiteindelijk gewoon een beetje een expert.

Marijke Berkenpas (klinisch diëtist en voedingswetenschapper VUmc) is de oprichter en eigenaar van het blogplatform I'm a Foodie waar ze samen met een team van diëtisten, voedings- en gezondheidswetenschappers kritisch alle trends en hypes analyseert en de meest recente voedingswetenschap naar haalbare adviezen en recepten vertaalt. Eet als een expert schreef ze samen met Gaby Herweijer (diëtist en gezondheidswetenschapper), Jolien Klamer (sportdiëtist en gezondheidswetenschapper) en Liesbeth Smit (voedingswetenschapper).