Gezondheidsnet.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord
donderdag, 29 juni 2017

Vitamine B12-gebrek vegetariërs misverstand

AMSTERDAM - Om misverstanden rond vegetarische voeding weg te nemen houdt de Vegetariërsbond sinds januari elke maand een twitterspreekuur. De meest gestelde vraag is of je als vegetariër genoeg vitamine B12 krijgt. Een hardnekkig misverstand.

Dat je als vegetariër onvoldoende vitamine B12 binnenkrijgt is één van de hardnekkige misverstanden over vegetarische voeding. Vegetariërs die gevarieerd eten en regelmatig zuivel en eieren gebruiken hoeven zich geen zorgen te maken over vitamine B12.

​Gezond
"Vegetarische voeding is niet ongezonder dan een voedingspatroon met vlees. Sterker nog, het is gezonder dan een dieet met te veel vlees, zoals veel Nederlanders dat nu nog eten. Daarom proberen we op deze laagdrempelige manier misverstanden uit de weg te nemen", aldus Floris de Graad, directeur van de Vegetariërsbond.

​Spreekuur
Elke laatste vrijdag van de maand kun je tussen 16.00-17.00 uur vragen stellen via twitter, met de hashtag #vegauur. Een de voedingskundige van de Vegetariërsbond geeft antwoord. Tijdens de eerdere twitterspreekuren waren er al diverse vragen. De vraag rond B12 was ook de meest gestelde, maar ook calcium, eiwitten en omega-3 kwamen aan de orde.