vrijdag, 30 juli 2021

Doof gevoel in tenen, wat nu?

Ik heb een doof gevoel in mijn tenen en het lijkt alsof ze dik zijn. Onlangs ben ik bij de huisarts geweest, maar die zag er niets aan en stelde verder geen vragen. Weet u misschien wat ik ermee kan?

Joris Bartstra, journalist met artsendiploma.

U hebt wel erg weinig informatie gekregen van de huisarts. Ik vind eigenlijk dat u zich een beetje makkelijk hebt laten afpoeieren. De huisarts moet op zijn minst vertellen wat hij/zij denkt dat het is. Desnoods weet hij het niet, maar dan moet hij wel vertellen waaróm hij er niets mee hoeft of kan.

Een verdoofd gevoel aan de tenen, zoals u beschrijft, wordt veroorzaakt door een slechte werking van de gevoelszenuwtjes (polyneuropathie). Meestal heeft dit te maken met de stofwisseling. De meest voorkomende oorzaken zijn diabetes en een tekort aan B-vitamines. Vaak houdt dat verband met overmatig alcoholgebruik. Ook nierziekten en medicijngebruik kunnen een oorzaak zijn.

Voor de klachten wordt vaak geen oorzaak gevonden, maar in sommige academische ziekenhuizen doet men wel uitgebreid onderzoek. Aangenomen dat u geen diabetes hebt, is een eenvoudige eerste poging om ervanaf te komen het slikken van tabletten vitamine B-complex.

Wilt u ook een vraag stellen aan dokter Joris Bartstra?

Klik dan hier. Vergeet niet uw naam, leeftijd en geslacht te vermelden. Als uw vraag ook voor anderen interessant is, zal Joris deze beantwoorden en publiceren in het tijdschrift Plus Magazine.

Ga met spoedeisende vragen altijd naar je huisarts, daarvoor zijn de experts niet de aangewezen persoon. Ze stellen ook geen diagnoses. De overige voorwaarden vind je hier.