donderdag, 5 augustus 2021

6 x koolhydraatarme maaltijden

Zo eet je eenvoudig minder koolhydraten

Minder koolhydraten eten wordt steeds populairder. Minder koolhydraten betekent niet alleen minder brood, maar ook minder aardappelen, rijst en pasta. Maar wat eet je dan wel? Zes koolhydraatarme maaltijden op een rij!

1. Groentespaghetti met romige zalm-citroensaus

'Spaghetti' zonder pasta. Misschien wel de makkelijkste manier om pasta te vervangen, is door pasta te maken van groente. Met een spiraalsnijder kun je van groenten als courgette en wortel heel eenvoudig slierten maken. Zoals dit recept voor groentespaghetti met romige zalm-citroensaus bijvoorbeeld uit het boek Diabetes type 2? Maak jezelf beter! van Hanno Pijl en Karine Hoenderdos.

2. Maaltijdsoep

Een keer per week soep op het menu is geen gek idee, zeker niet als je die soep volstopt met groenten. Denk aan een gevulde groentesoep, een tomatengroentesoep of een kippengroentesoep. Natuurlijk zonder vermicelli of rijst want daar zitten juist weer die koolhydraten in. Je kunt ook en stevige soep maken van èèn soort groenten. Denk aan pompoen, pastinaak, broccoli of courgette. Dit soort soepen zijn lekker als je de gare groente met het kookvocht of wat bouillon pureert tot een dikke soep. Serveer met bijvoorbeeld gehakte noten, geroosterde zaden en een scheutje room.

3. Koolhydraatarme pannenkoeken

Smullen van pannenkoeken, maar dan zonder de koolhydraten? Dat kan met dit heerlijke, gezonde en hartige recept! Beleg de pannenkoeken met hartig beleg of met groenten. Koolhydraatarm beleg is bijvoorbeeld: plakjes kaas of geraspte kaas, olijven in plakjes, zongedroogde tomaten in reepjes of plakjes tomaat en komkommer.

4. Ravioli van courgette

Ook ravioli kun je heel goed maken van courgette. Dit kun je heel eenvoudig doen met een dunschiller of een kaasschaaf. Probeer dit recept met tomatensaus, kastanjechampignons, ricotta, basilicum en parmezaanse kaas eens. Wedden dat je de pasta niet eens mist!

5. Courgetti met kip en avocado-pesto

Wat ook een heerlijke maaltijd is, is dit gerecht - uit 'Pioppi, hét kookboek' - courgetti met kip en avocado-pesto. Door de neutrale smaak past de groene groente perfect bij de kip en de zelfgemaakte romige avocado-pesto.

6. Bloemkoolpizza

Een favoriet van velen: pizza! Een gezondere variant kun je maken door de bodem van bloemkool te maken. Beleg hem met extra veel groente. Hoe je zo'n bloemkoolpizza maakt? Het recept vind je hier.