dinsdag, 31 maart 2020

Skiën voor beginners

Goed voorbereid op je ski’s

Elk jaar trekken in de wintermaanden een miljoen Nederlanders naar de skigebieden. Daar brengen ze hun vakantie door of genieten van de après-ski. Ruim 61.000 mensen lopen jaarlijks een blessure op tijdens de wintersport. Hoe voorkom je deze blessures en wat heb je nodig voor een veilige skivakantie?

De uitvinding van ski’s gaat heel ver terug, tot in de oertijd zelfs. In de winter was het lastig jagen in de sneeuw. Glijden bleek een stuk makkelijker en zo is de ski uitgevonden. Toen waren het nog simpele plankjes, nu zijn ze een stuk geavanceerder.

Ski’s shoppen

Voor je gaat skiën, heb je natuurlijk eerst een stel ski’s nodig. Bedenk eerst wat je plannen zijn. Waar ga je heen? Wil je vaker skiën? Kies je voor alpineskiën, freestyle skiën, Noords skiën of een andere variant? Dit helpt je met het zoeken naar de perfecte ski. Laat je door een specialist adviseren. Op basis van jouw plannen kan hij of zij jou helpen met de keuze. Is dit je eerste keer skiën of denk je dat het bij één keer blijft, dan kun je ook ski’s (en een skiuitrusting) huren.

Om het skiën makkelijker te maken bestaan er snowblades. Dit zijn korte ski’s met veel stabiliteit en bewegingsvrijheid. Op deze manier gaat het skiën vrijwel vanzelf.

Verdere benodigdheden

Voor skiën heb je veel meer nodig dan alleen een stel ski’s. Er komt een hele uitrusting bij kijken. Deze bestaat onder andere uit:

  • handschoenen
  • helm
  • skibroek
  • skisokken
  • skischoenen
  • skistokken
  • skibril

Een skibril, ook wel goggles genoemd, is heel belangrijk tijdens het skiën. De uv-straling in de besneeuwde bergen is erg sterk. De weerkaatsing van de sneeuw versterkt de zonnestralen en dat is schadelijk voor je ogen en de huid rondom je ogen. Bovendien verbrand je sneller dus smeer je goed in met een hoge beschermingsfactor. Daarnaast zijn skibrillen handig tijdens valpartijen en tegen de koude wind. Ze blijven namelijk stevig zitten en de wind kan er niet onder komen.

Skiblessures en ongelukken voorkomen

Jaarlijks lopen ongeveer 61.000 wintersporters blessures op. Hiervan belanden er circa 1.800 op de spoedeisende hulp. Dit komt omdat de meeste vakantiegangers zonder voorbereiding op pad gaan, terwijl wintersport erg veel vraagt van je spieren en conditie. Deze blessures kun je voorkomen. Zorg voor een goede basisconditie voor je op de latten stapt. Sporten is gezond en kun je het beste het hele jaar door doen. Doe thuis alvast wat oefeningen die je spieren sterker maken en je uithoudingsvermogen vergroten.

Veel ongelukken ontstaan door onoplettendheid, oververmoeidheid en een verminderd reactievermogen. Rust dus goed uit. Ga na die lange reis in de auto eerst een nachtje goed slapen voor je vol enthousiasme de ski’s onderbindt. Draag altijd een helm tijdens het skiën. Hoofdletsel kan langdurige gevolgen hebben.

Goed om te weten

Tijdens het skiën kan er af en toe lawinegevaar zijn. Vlaggen geven aan of het gevaarlijk is of niet. Een gele vlag betekent dat het veilig is om te skiën, omdat er weinig lawinegevaar is. Een geel met zwart geblokte vlag betekent dat er een gemiddelde kans op lawinegevaar is en een zwarte vlag staat voor veel lawinegevaar. In dit laatste geval kun je beter thuis blijven.

Controleer voortdurend de weersvoorspelling als je gaat skiën. Het weer in de bergen is onvoorspelbaar, de weersomstandigheden veranderen soms snel. Bedenk dat het onderaan een berg warmer is dan erbovenop. Draag daarom altijd meerdere laagjes kleding die je makkelijk uit en aan kunt doen.

Après-ski

Après-ski betekent letterlijk: na het skiën in het Frans. Dit houdt in dat je na het skiën nog uitgaat. Dansen, drinken en feesten bezoeken is voor velen een leuke bijkomstigheid van het skiën. Après-skiën kent ook risico´s. De skihutten waarin feesten gehouden worden liggen wel eens bovenop de piste. Zeker als je nog terug naar je huisje of hotel moet skiën, is het verstandig om op te passen met alcohol.

Bron(nen):