donderdag, 5 december 2019

Veilig op je snowboard

Voeten stevig op de plank

Snowboarders houden ervan om met topsnelheden door de sneeuw te zoeven. Behendig zweven ze over de piste. Maar als ze vallen, is het doffe ellende. Onder het motto “Een voorbereide snowboarder is er twee waard” geven wij je enkele tips om blessures te vermijden.

Vooral beginnende snowboarders lopen blessures op doordat ze nog niet zo stevig op hun snowboard staan. Als ze vallen, kunnen ze zich lelijk verwonden.

Vast op een plank

Als een snowboarder zijn evenwicht dreigt te verliezen, kan hij geen been uitsteken om zich te stabiliseren. Zijn beide voeten zitten immers vast op een relatief smalle plank met bindingen die niet openspringen. Dus als een snowboarder valt, zal hij instinctief zijn handen uitsteken om de val te breken. En zo kan hij zijn polsen verstuiken of zelfs breken.

Polsen

Ervaren snowboarders weten dat ze hun polsen extra moeten beschermen en dragen daarom polsbeschermers. Die voorkomen lichte blessures. Breuken kunnen ze echter niet voorkomen.

Bovendien leren gevorderden hun val goed op te vangen. In plaats van met de handen, breken ze hun val met hun ellebogen of onderarmen. Ze leren achterover vallen met hun handen voor zich en hun armen dicht tegen hun lichaam aan. Dat vraagt enige oefening, maar het loont de moeite. Je ellebogen kunnen immers een hardere klap opvangen dan je polsen.

Je kan de klap ook met je hele lichaam opvangen, door je te laten uitrollen. Maar dat is niet gemakkelijk met die plank aan je voeten.

Enkels

Professionele snowboarders lopen minder polsletsels op, maar raken vaker gewond aan hun enkels. De 'snowboarders ankle' is befaamd. Als een snowboarder na een sprong niet goed neerkomt, riskeert hij een breuk van het lateraal benig uitsteeksel van het hielbeen. Op het eerste zicht lijkt het meestal een gewone verstuiking: de enkel is pijnlijk gezwollen, stijf en minder stabiel. De breuk wordt dan ook vaak over het hoofd gezien. Maar als de klachten abnormaal lang blijven aanhouden, moeten röntgenfoto's de breuk aan het licht brengen.

Het risico op enkelverwondingen wordt ook beïnvloed door het schoeisel dat een snowboarder draagt. Gevorderde snowboarders dragen hard boots, te vergelijken met skiboots. Deze zijn stijf en beschermen het enkelgewricht goed.

Beginners kunnen beter soft boots dragen. Die geven wat meer bewegingsruimte, waardoor je makkelijker kunt manoeuvreren met je snowboard.

Knieën

Snowboarden is beter voor de knieën dan skiën. Als je met een snowboard door de sneeuw klieft, belast je je knieën niet al te erg. De meeste knieblessures bij snowboarders zijn het resultaat van een botsing of een plotselinge rare draai.

Trucs en kunstjes

Voor wie het snowboarden heel goed onder de knie heeft, is de halfpipe een optie. Dit is een kom in de vorm van een halve buis, die met de vallijn van de piste is meegebouwd.

Je vindt deze halfpipes in verschillende skioorden. Snowboarders kunnen er allerlei trucs en kunstjes op doen, te vergelijken met de sprongen en draaien die je skaters vaak ziet doen op pleintjes in de stad.

De halfpipe is de droom van alle snowboarders. Maar besef: dit is echt niks voor beginners. De halfpipe kan je niet aan zonder perfecte controle over je board!