zaterdag, 19 oktober 2019

Gezond eten voor je ogen

Het verhaal van de worteltjes kent iedereen. Maar dat gezond eten goed is voor de ogen, is echt geen fabel. Het boek Gezond eten voor je ogen beschrijft hoe je je ogen beschermt tegen leeftijdsgebonden maculadegeneratie (LMD), de grootste oorzaak van slechtziendheid bij 50 plussers. Het bevat adviezen die je aan het aanrecht in de praktijk kunt brengen en smakelijke gerechten vol vitamines en mineralen.
Auteur:
Karlijn de Winter, Anne Mesman-de Winter en Adrie de Winter
Jaar van uitgave:
2011
Prijs:
€ 16,95
ISBN:
978 90 816998 1 5
Aantal pagina's:
144

Gezond eten voor je ogen bestaat uit drie delen. In het eerste deel 'LMD' vind je informatie over deze oogziekte. Wat het precies is, hoe je het herkent en wat je er tegen kunt doen. Risicofactoren voor maculadegeneratie worden besproken en het belang van een gezonde leefstijl voor de ogen wordt benadrukt.

Adviezen

Het tweede deel 'Gezond eten', staat boordevol adviezen voor in de supermarkt en de keuken. Naast gezond gewicht, bloeddruk en cholesterol komt hier ook aan bod wat je dagelijks nodig hebt. In het algemeen, en voor de ogen.

Het boek is kleurrijk en duidelijk opgebouwd. Tips worden goed uitgelicht en het boek staat vol met leuke weetjes. Zo blijken peulvruchten geen echte groenten en zijn diepvriesgroenten een prima alternatief voor verse.

Recepten

Het derde deel is het leukste deel. Allerlei recepten en ideeën voor bijvoorbeeld drankjes, borrelhapjes, soepen en hoofdgerechten. Die gezond zijn voor de ogen natuurlijk.

Mooie foto's, simpele gerechten en per gerecht een serveer- of variatietip. Daarnaast bevat elk gerecht tenminste één ingrediënt dat goed voor de ogen is. Dat ingrediënt wordt dan ook nog eens extra uitgelicht.

Wortelen bevatten bijvoorbeeld grote hoeveelheden betacaroteen, tonijn staat bekend om zijn omega-3-vetzuren en paprika's zijn rijk aan vitamine C, luteïne en zeaxanthine.

Bijzonder

Kortom een gezond boek, met heerlijke recepten. Denk bijvoorbeeld aan tilapiafilet met worteltjessaus of pompoensoep. De focus op de gezondheid van onze ogen, maakt dit boek bijzonder.

Karlijn de Winter is tekstschrijver, Anne Mesman-de Winter is diëtist en Adrie de Winter is oogarts.

 

Vijf voorbeeldrecepten: