maandag, 27 juni 2022

Zó verbeter je je oog-handcoördinatie

Je oog-handcoördinatie is te trainen

Oog-handcoördinatie is een vaardigheid die je in het dagelijks leven continu gebruikt. Het oppakken van een glas water, koken, typen, lezen, schrijven en zelfs het spelen van videospelletjes; dingen die vanzelfsprekend voelen waarbij je ogen communiceren met je handen. Is jouw oog-handcoördinatie niet optimaal? Dankzij deze tips verbeter je dit.

Je oog-handcoördinatie gebruik je in het dagelijks leven veel. En ook bij de meeste sporten vormt deze vaardigheid voor veel sporters de basis van hun prestaties en kan het net dat verschil maken om de winst in de wacht te slepen. Kunnen jouw (sport) skills wel een boost gebruiken? We delen een aantal tips van een bekende oog- en hoorzorgketen om je oog-handcoördinatie te verbeteren.

Wat is oog-handcoördinatie?

Oog-handcoördinatie is de samenwerking tussen je ogen en handen om een taak te voltooien. Bij alledaagse activiteiten hoef je bij deze samenwerking niet na te denken. De vaardigheid is ook nuttig als je een racket- of balsport beoefent, waar je efficiënt en beheerst moet kunnen reageren in situaties met een hoog tempo.

Factoren die invloed hebben op je oog-handcoördinatie

Er zijn verschillende factoren die je oog-handcoördinatie kunnen beïnvloeden, waaronder je leeftijd en neurologische aandoeningen. Naarmate je ouder wordt, beginnen de processen in je lichaam langzamer te verlopen. Zo ook de snelheid van de samenwerking tussen je ogen en handen. Aandoeningen die de hersenfunctie of de fysieke motoriek aantasten, kunnen bovendien ook van invloed zijn op de oog-handcoördinatie. Die kun je niet veranderen, maar een andere factor zoals bijvoorbeeld vermoeidheid wél. Als je moe bent, functioneert je lichaam niet zo efficiënt als het zou kunnen. Nauwkeurig communiceren tussen de ogen en de handen wordt dan moeilijker, omdat de hersenen deze informatie niet met de gebruikelijke snelheid verwerken. Zorg dus voor voldoende rust.

Tips om je oog-handcoördinatie te verbeteren

Gelukkig kun je je oog-handcoördinatie trainen. Dit zijn een aantal goede oefeningen:

  • Springbeweging: kies twee voorwerpen; de een op ongeveer een armlengte afstand en de ander op 3-4 meter afstand. Richt je ogen op het verre voorwerp en 'spring' dan naar het nabije voorwerp. Oefen dit 'springen' tussen de voorwerpen, en zorg ervoor dat elk voorwerp eerst scherp is voordat je op het andere overschakelt.
  • Gooien en vangen: dit is een van de eenvoudigste oefeningen voor een betere oog-handcoördinatie. Begin te oefenen met korte worpen voordat je verder gaat met hoge worpen. Door met een vriend, dochter of kleinzoon de bal over te gooien wordt deze oefening nog leuker!
  • Speel videospelletjes: hoewel het niet wordt aangeraden om langdurig naar schermen te kijken zonder pauze, is het spelen van videospelletjes ook een manier om je oog-handcoördinatie te versterken. Je reageert namelijk op wat er in het spel gebeurt door op de juiste knoppen te drukken. Maar vergeet niet: na 20 minuten kijken op een scherm, geef je je ogen een pauze van 20 seconden om in de verte te kijken. Ga ook minstens 2 uur per dag naar buiten. Dit staat ook wel bekend als de 20-20-2-regel.

Het belang van oog-handcoördinatie bij sport

Oog-handcoördinatie is cruciaal om snel te reageren op de beslissingen van bijvoorbeeld andere spelers. Zo moet je bij tennis analyseren hoe snel en waar de bal terecht gaat komen en hou je rekening met de positie van je racket om de bal goed te raken. Bij golf draait het juist om het inschatten van de afstand en de richting om met zo min mogelijk slagen de bal in de hole te hebben.

Bron(nen):