Gezondheidsnet.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord
vrijdag, 24 maart 2017

Hoeveel eiwitten heb je dagelijks nodig?

De voordelen van soja als bron van eiwitten

Advertorial
Eiwit is een macronutriënt, een onmisbare voedingsstof waar je lichaam behoorlijk wat van nodig heeft. Het levert namelijk calorieën en aminozuren. Ook vetten en koolhydraten zijn macronutriënten zijn. We hebben al deze drie macronutriënten in de juiste verhoudingen nodig om een gezond lichaam te behouden. Eiwitten zijn dus onmisbaar voor het goed functioneren van het menselijk lichaam. Een gemiddelde volwassene bestaat zelfs voor 12 kilo uit eiwit. Maar hoe zorg je dat je er voldoende van binnenkrijgt? Bereken zelf gemakkelijk hoeveel je nodig hebt, met de eiwit-calculator!

Eiwitten zijn samengesteld uit bouwstenen. Die worden aminozuren genoemd. Ons lichaam heeft in totaal twintig verschillende aminozuren nodig voor allerlei functies die anders niet zouden werken, zoals spiergroei. Sommige aminozuren kunnen niet door ons lichaam aangemaakt worden, dit worden essentiële aminozuren genoemd. Ze moeten uit ons eten komen. Bijna alle voedingsmiddelen bevatten eiwit en het komt voor in zowel plantaardige als dierlijke producten. Alleen de eiwitkwaliteit per product verschilt. Die kwaliteit hangt af van hoe goed het lichaam het kan verteren en van de hoeveelheid essentiële aminozuren. Vlees en zuivel zijn goede bronnen van dierlijke eiwitten, maar wist je dat ook soja een uitstekende bron van plantaardige eiwitten is? Soja bevat namelijk alle essentiële aminozuren.

Wat is soja-eiwit?

Soja komt van de sojaboon; een peulvrucht dus. Van dit boontje kunnen lekkere producten gemaakt worden. Soja bevat alle negen essentiële aminozuren. Het bevat dus hoogwaardige eiwitten. De meeste sojaproducten worden verrijkt met calcium en vitamines. Ze bevatten dezelfde hoeveelheid en kwaliteit eiwitten als melkproducten. Op deze manier zijn ze een volwaardige variatie zijn op melk- en melkproducenten. Sojaproducten zijn een waardevol onderdeel van een gezonde voeding.

Wat doen eiwitten in je lichaam?

Het menselijk lichaam is opgebouwd uit 100.000 miljard cellen. Alle cellen bevatten eiwit, bijvoorbeeld spieren en organen, botten en het bloed. Eiwitten uit voeding, worden door het spijsverteringssysteem afgebroken tot de bouwstenen: de aminozuren. Die worden vervolgens opgenomen door de cellen van je lichaam. 70 procent van deze aminozuren wordt gebruikt voor de aanmaak van lichaamseiwit. De andere 30 procent wordt gebruikt als energie of plassen we uit.

Eiwitten zijn nodig voor:
 

  • Sterke spieren
    Eiwitten zorgen voor de opbouw en de groei van je spieren. Daarnaast spelen zij ook een belangrijke rol bij het samentrekken en de coördinatie van je spieren.
  • Zenuwstelsel
    Eiwitten zijn ook belangrijk voor ons zenuwstelsel. Ze dragen ertoe bij dat we kunnen reageren op prikkels. De prikkel van eetlust bijvoorbeeld.
  • Enzymen en hormonen
    Dankzij de eiwitten uit onze voeding kan ons lichaam enzymen en hormonen aanmaken. Ze spelen een belangrijke rol in alle biochemische processen: van het helpen bij de spijsvertering tot het geven van een geluksgevoel.
  • Van cel naar cel
    Eiwitten zijn ook nodig voor het transport van stoffen in het bloed en in de cel. Ze zorgen ervoor dat alles in onze 100.000 miljard cellen naar behoren functioneert. Zo zorgt het eiwit Hemoglobine ervoor dat zuurstof vanuit de longen door het lichaam wordt vervoerd.
  • Energie
    Eiwitten leveren ook energie aan het lichaam. Wist je dat 1 gram eiwit 4 calorieën levert?
  • Gezonde botten
    Eiwitten zijn ook nodig om botweefsel op te bouwen. Op die manier blijven onze botten in de juiste conditie.

Hoeveel eiwitten heb je dagelijks nodig?  

Volwassenen hebben gemiddeld 0,8 gram per kilogram lichaamsgewicht per dag nodig. Dat betekent dat iemand van 70 kilogram zo’n 56 gram eiwit per dag moet eten  (bron Voedingscentrum). Het advies is om de eiwitten over de dag te verspreiden, dus producten met eiwitten in het ontbijt, de lunch en de warme maaltijd. Met onderstaande calculator bereken je gemakkelijk hoeveel jij dagelijks nodig hebt.

Plantaardig versus dierlijke eiwitten

Het soort en de hoeveelheid aminozuren in eiwitten bepaalt de kwaliteit ervan, en dit kan per voedingsmiddel verschillen. Zowel soja-eiwitten als dierlijke eiwitten bevatten hoogwaardige eiwitten, wat betekent dat ze alle essentiële aminozuren in optimale hoeveelheden bevatten. Plantaardige eiwitten vind je in soja, noten, zaden, peulvruchten en volkoren granen. Dierlijke eiwitten vind je in vlees, zuivel, eieren en vis.

Extra voordelen van sojaproducten

Sojaproducten, zoals die van Alpro, bevatten minder verzadigde vetten (de 'slechte vetten') en meer onverzadigde vetten (de 'goede vetten') dan producten van dierlijke oorsprong. Daarnaast bevatten ze meestal nog meer vezels. En niet alleen is soja goed voor jou*, het is ook beter voor de planeet**. Voor de teelt van soja is 4 keer minder water en 2 keer landoppervlakte nodig. Bij sojateelt wordt bovendien 2,5 keer minder CO2 gassen uitgestoten dan bij dierlijke producten. Check deze site voor meer informatie over de duurzame voordelen van sojaproducten.
 
Er is volop keuze in heerlijke sojaproducten van Alpro boordevol eiwitten. Ontdek het zelf!

*Plantaardige voedingsmiddelen zijn doorgaans arm aan verzadigde vet. Vermindering van de consumptie van verzadigd vet draagt bij tot een in standhouding van normale cholesterolgehalten in het bloed
** Ecofys University of Twente 2016