zaterdag, 19 oktober 2019

Rug- en bekkenpijn tijdens de zwangerschap

Hoe kom je van die zeurende pijn af?

Heb jij ook zo'n last van je rug nu je zwanger bent? Dan ben je niet de enige: ongeveer de helft van alle zwangere vrouwen kampt met rug- of bekkenproblemen. Maar waar komt die zeurende pijn vandaan en vooral: hoe kom je er vanaf? Hier lees je er meer over.

Je lichaam krijgt het zwaar te verduren als je zwanger bent. Vooral je rug en je bekken. Dat is natuurlijk niet zo gek. Je buik wordt steeds groter en zwaarder. Al dat extra gewicht moet je meezeulen en dat kun je gaan voelen in je rug.

Verkeerde houding
In veel gevallen komt dat doordat je ongemerkt je houding verandert als je in verwachting bent. Doordat je buik dikker wordt, verplaatst het zwaartepunt van je lichaam zich steeds verder naar voren.

Je bent dan geneigd om je schouders naar achteren te trekken en met een holle rug te gaan lopen. Maar zo zet je je rugspieren flink onder druk. Met een zeurende rugpijn als gevolg.

Bekkenbanden verslappen
Er is nog een andere oorzaak voor rug- en bekkenpijn. Tijdens de zwangerschap zorgen hormonen ervoor dat de banden en spieren van je bekken soepeler worden.

Je bekken wordt zo wat beweeglijker: de botten krijgen meer speling. Dat is prettig, want tijdens de bevalling kan je baby gemakkelijker door het geboortekanaal. Maar door het verweken van de bekkenbanden kun je wel last van je onderrug krijgen.

Bekkeninstabiliteit
Bij sommige vrouwen zorgt dat beweeglijke bekken voor ernstige klachten. Ze hebben moeite met bewegen en behoorlijk veel pijn. Dat wordt bekkeninstabiliteit genoemd.

Tussen de 5 en 9 procent van de aanstaande moeders krijgt ermee te maken. Ze hebben vooral pijn bij het schaambeen, in de lies of de onderrug. Die pijn kan uitstralen naar de billen en benen. Vermoeidheid maakt het allemaal nog erger.

Het lijkt erop dat je meer risico op bekkeninstabiliteit hebt als je een druk leven leidt, waarin je onvoldoende rust kunt nemen. Want tijdens de zwangerschap kan je lichaam minder inspanning aan en is af en toe rusten belangrijk.

Mocht je denken dat je last hebt van bekkeninstabiliteit, ga dan naar je huisarts of verloskundige. Zij kunnen je eventueel doorverwijzen naar een fysiotherapeut of mensendieck (oefentherapie). Je kunt met hen ook bespreken wat je tijdens je zwangerschap wel en niet meer mag doen.

Wat kun je zelf doen?
In de meeste gevallen zijn rugklachten vervelend, maar draaglijk. Er zijn dan allerlei manieren waarop je de pijn wat kunt verlichten. We noemen er hier een paar:

  • Het is al gezegd: je lichaam heeft tijdens de zwangerschap regelmatig rust nodig. Geef dus, als het maar even kan, toe aan je vermoeidheid. Ga lekker even liggen of doe wat ontspanningsoefeningen. Dat kan echt wonderen doen.
  • Let op je houding. Kantel je bekken, span je buikspieren aan en maak jezelf lang. Dit leer je trouwens ook op zwangerschapsgym of -yoga. Daar krijg je allerlei oefeningen om rug- en bekkenklachten te verminderen. Doe die oefeningen ook thuis, dan heb je er meer baat bij.
  • Zwemmen is ontspannend en goed voor je rug.
  • Berg je schoenen met hoge hakken voorlopig maar op: die zijn uit den boze als je zwanger bent. Schoenen met een laag hakje zijn ideaal.
  • Altijd al heerlijk, maar zeker als je rugpijn hebt: een warme douche, een warm bad of een lekkere massage.
  • Je kunt het beste op je zij slapen met een kussen tussen je knieën en enkels. Of op je rug met een kussen onder je knieën. Je merkt vanzelf wat voor jou het prettigst is.
  • Er zijn een paar dingen die je maar beter kunt beperken. Traplopen bijvoorbeeld, want dat is een instabiele beweging voor je bekken. Bukken is niet zo goed; je kunt beter door je knieën zakken als je iets wilt oppakken. En je hebt nu een goed excuus om het sjouwen van zware spullen aan iemand anders over te laten!
  • Wie weet heb je wat aan een ondersteunende zwangerschapsband. Die draag je met name als je moe bent en bij zwaardere inspanningen. Vraag wel advies aan een deskundige. Want de band maakt je spieren 'lui'.