Gezondheidsnet.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord
maandag, 26 juni 2017

7 tips om minder zout te eten

Maximaal 6 gram per dag

Maximaal 6 gram zout per dag eten, dat is wat gezondheidsdeskundigen nu al jaren aanbevelen. En toch blijven we dit advies negeren. Misschien kunnen deze tips helpen om gezonder en toch niet smaakloos te gaan leven?

1. Andere smaakmakers

Gebruik smaakmakers. Leve de verse kruiden, peper (vooral de mengelingen van verschillende soorten) en paprika! Maar ook geroosterde pijnboompitten en sesamzaadjes zijn uitstekend.

2. Home made

Geef de voorkeur aan zelfgemaakt. Bouillonblokjes en kant-en-klare maaltijden bevatten doorgaans te veel zout. Kruidentuiltjes en ingevroren zelfgemaakte bouillon zijn betere alternatieven.

3. Andere hapjes

Zoek alternatieven voor hapjes. In plaats van chips en koekjes kun je ook bijvoorbeeld rauwkost serveren en wat dacht je van een carpaccio in plaats van gerookte zalm?

4. Olie en azijn

Kruid je salades met vinaigrettes op basis van fruitazijn en pittig smakende olijf- of notenolie.

5. Diepvries

Schakel eerder diepvriesgroente in dan groente uit blik. Gebruik je die laatste toch, dan kun je ze het beste een paar keer met water spoelen.

6. Uitje erbij

Laat rijst en pasta koken zonder er zout aan toe te voegen en voeg er gesnipperde en gebakken ui aan toe.

7. Fris zuurtje

Fris een flauw gerecht op door tegen het einde van de bereiding twee scheutjes azijn of citroensap toe te voegen.

Bron(nen):