GezondheidsNet.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord
dinsdag, 30 augustus 2016

Dansen maakt gelukkig

Goed voor lijf en geest

Dansen is gezond, maakt gelukkig en verbetert je seksleven. En iedereen kan het. Het gaat namelijk vooral om creatief bewegen. Met dansen train je verschillende spiergroepen en door het ritmisch bewegen maak je je hoofd leeg.

Geluk

Iemand die minstens eenmaal per week danst, heeft een grotere kans op een gelukkig en evenwichtig leven. Wil je een gelukkige relatie? Dan moet je regelmatig uit dansen gaan met je partner. Met dansen maak je endorfine aan. Deze stof zorgt voor een gevoel van geluk.  

Snelheid

Met dansen kun je je snelheid trainen. Maar dan moet je wel op muziek dansen. Je reageert namelijk op de ritmes. Het is dus belangrijk dat je een goed reactievermogen hebt.

Uithouding

Je traint ook je uithoudingsvermogen. Wanneer je een avondje gaat dansen, beweeg je al snel twee uur op de vloer. Als je dat intensief genoeg doet, ben je aan het eind van de avond fit.

Coördinatie

Je coördinatie train je doordat je niet alleen met je benen danst, maar ook je armen, buik, handen en hoofd gebruikt. Je ledematen moeten namelijk een vloeiende beweging maken.

Geheugen

De choreografie bij dansen zorgt voor een intensieve oefening van het geheugen. Je moet goed nadenken wanneer je welke bewegingen moet maken. Daarnaast train je je gevoel voor timing. De bewegingen moeten exact op de muziek worden geplaatst.

Afvallen

Een danser verbrandt evenveel kilocalorieën als iemand die wandelt, zwemt of fietst. Volgens de Britse dokter Vincent Forte is dansen zelfs gezonder dan aerobics of jogging. Doe je aan salsa of een andere actieve dans, dan merk je na een paar weken de eerste resultaten.

Bloeddruk

Positief is ook, dat je met dansen nooit te hard traint. Je gaat zweten en je hartslag versnelt. Maar dat is alleen maar positief, omdat je daarmee letterlijk je hart en je longen rekt. Hierdoor daalt je bloeddruk en verbetert de bloedcirculatie.

Botten

De zijdelingse bewegingen die je met dansen maakt, versterken je scheenbeen, kuitbeen, en dijbeenbot. Dat zijn de botten die ons gewicht dragen. Ouderen die regelmatig dansen, hebben minder last van osteoporose

Seks

Onderzoekers van de University of Sydney ontdekten dat dansers sneller, vaker en bevredigender aan hun seksuele trekken komen. Ze vinden bovendien sneller een vaste partner.

Reactie toevoegen

2 Comments

Door Laten we gaan D... (niet gecontroleerd) op di, 05/19/2015 - 17:49

Het is inderdaad heerlijk om te dansen en het maakt je gelukkig. Ze kunnen mij altijd wakker maken voor een dansje, wie wil deze dans? :)

Door Anonymous (niet gecontroleerd) op za, 01/25/2014 - 20:38

let's dance!