Gezondheidsnet.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord
maandag, 26 september 2016

Welk dieet volg ik bij diabetes?

Ik ben te zwaar en ik heb suikerziekte. Welk dieet kan ik volgen? Wat mag ik wel eten en wat absoluut niet?
W. Wagenaar

Freya Zuidervaart, voedingsdeskundige

Als je diabetes hebt, mag je in principe alles eten. Alleen moet je er op letten dat je de koolhydraten of suikers in je voeding goed verdeeld over de dag. Zorg er daarnaast voor dat je gezond eet volgens de richtlijnen goede voeding. Als diabetespatiënt heb je namelijk geen of te weinig insuline.

De insuline is eigenlijk een sleutel waarmee de cellen in je lichaam worden geopend. Hierdoor kan de suiker in de cel afgebroken worden. Heb je weinig 'sleutels', dan blijft de suiker lang in je bloed en kan het moeilijk afgebroken worden. Hierdoor krijg je klachten, zoals vermoeidheid, dorst en wazig zien. Door de suiker over de dag te verdelen, komt het geleidelijker in je bloed, waardoor het beter afgebroken kan worden.

Vermijd veel suikers

Eet daarnaast geen koek of snoep. Hier zitten ongemerkt heel veel suikers in die snel in je bloed komen. Je lichaam heeft daar te weinig insuline voor en de suikers blijven in je bloed. Je krijgt een hyperglycemie en dit kan erg gevaarlijk zijn.

Stem ook goed met de dokter of diabetesverpleegkundige je insuline gebruik af. Zorg er dus voor dat je regelmatig eet en dat je niet te veel eet. Houd je dan wel aan de richtlijnen goede voeding. Door een gezond voedingspatroon krijg je namelijk wel alle vitamines en mineralen binnen die je nodig hebt.

Eet drie hoofdmaaltijden per dag en drie kleine gezonde tussendoortjes. Kies altijd voor volkoren en magere soorten. Verdeel de tussendoortjes over de dag en eet minimaal twee stuks fruit verdeeld over de dag. Eet vier boterhammen per dag en kies voor magere belegsoorten, zoals appelstroop, light jam, kipfilet, rookvlees, ham en 20+/30+ smeerkaas. Eet bij de avondmaaltijd minimaal 250 gram groenten, drie aardappelen of opscheplepels volkorenpasta/zilvervliesrijst en 100 gram vlees/kip/vis/vleesvervanger.

Heb je ook een vraag? Stel deze dan aan een van onze experts. Ga met spoedeisende vragen altijd naar je huisarts, daarvoor zijn de experts niet de aangewezen persoon. Ze stellen ook geen diagnoses. De overige voorwaarden vind je hier.