zaterdag, 5 december 2020

Bescherm je erectie

10 tips om erectiestoornissen te voorkomen

Erectiestoornissen komen vaker voor naarmate een man ouder wordt. Maar het hoeft geen noodzakelijk onderdeel van het ouder worden te zijn. Een goede gezondheid is ook van groot belang voor je penis. Wat goed is voor je hart, is ook goed voor de penis. De volgende zaken kunnen helpen bij een gezond seksleven.

1. Let op wat je eet

Een voedingspatroon dat slecht is voor het hart, is ook slecht voor het vermogen om een erectie te kunnen krijgen. Voedingsmiddelen die schadelijk kunnen zijn voor het hart, en de bloedstroom in de hartvaten, kunnen ook de bloedtoevoer naar de penis beperken.

Het eten van weinig groente en fruit en veel vette, gefrituurde of kant en klare producten draagt bij aan een verminderde bloedcirculatie in het lichaam. Recente onderzoeken laten zien dat mannen die zich houden aan het traditionele Mediterrane dieet minder vaak te maken hebben met erectiestoornissen. Dit dieet bestaat uit veel groente en fruit, hele granen, gezonde vetten uit bijvoorbeeld noten en olijfolie, vis en rode wijn.

2. Behoud een gezond gewicht

Overgewicht gaat vaak gepaard met allerlei gezondheidsproblemen, waaronder diabetes type 2. Deze aandoening kan leiden tot schade aan zenuwen door het hele lichaam, dus ook in de penis. Dit kan leiden tot erectiestoornissen.

Daarnaast wordt in vet het mannelijke geslachtshormoon omgezet in het vrouwelijke. Ook dit kan invloed hebben op de erectie. Door het overgewicht kan ook de bloedtoevoer naar de penis bemoeilijkt worden.

3. Vermijd een hoge bloeddruk en cholesterol

Ook een verhoging in de bloeddruk of het cholesterolgehalte kan bloedvaten beschadigen. Vandaar dat het belangrijk is om deze twee goed in de gaten te houden en je er indien nodig, voor te laten behandelen.

Sommige bloeddrukverlagende geneesmiddelen maken het moeilijker om een erectie te krijgen. In veel gevallen krijgen de medicijnen echter de schuld van een erectieprobleem, terwijl de vaten juist beschadigd zijn door de hoge bloeddruk.

4. Wees gematigd met alcohol

Er is geen bewijs dat gemiddelde alcoholconsumptie invloed heeft op het functioneren van de penis. Chronisch zwaar drinken kan echter naast lever- en zenuwschade ook een verstoorde balans in sekshormonen veroorzaken.

5. Beweeg regelmatig

Een zittende leefstijl wordt vaak in verband gebracht met erectiestoornissen. Vooral aerobe trainingen zoals hardlopen en zwemmen hebben hun nut voor de gezondheid van de penis bewezen.

Mannen die regelmatig fietsen moeten wel oppassen. Een te grote druk op het perineum, het gebied tussen het scrotum en de anus, kan erectieproblemen veroorzaken. Als je veel tijd op de fiets doorbrengt is het dus van groot belang dat de fiets de juiste maat is, dat je een fietsbroek met zeem draagt en dat je regelmatig even op de pedalen gaat staan.

6. Hou je testosteron in de gaten

Zelfs bij gezonde mannen wordt het testosterongehalte minder naarmate ze ouder worden. Elk jaar na het 40e levensjaar neemt de hoeveelheid testosteron af met ongeveer 1,3 procent.

Mocht je last hebben van een laag libido, gehumeurdheid, een verminderd uithoudingsvermogen en problemen bij het maken van beslissingen dan kan er sprake zijn van een echt tekort aan testosteron. Dit kan ook een oorzaak zijn van 'zachte' erecties. De huisarts kan een tekort vaststellen.

7. Vermijd anabole steroïden

Deze middelen, die vaak door atleten en bodybuilders worden misbruikt, kunnen de testikels laten krimpen en hierdoor de productie van testosteron verstoren of zelfs verminderen.

8. Stop met roken

Het roken van sigaretten kan schade aanrichten aan de bloedvaten en bloedtoevoer naar de penis verminderen. Daarbij zorgt nicotine ervoor dat bloedvaten samentrekken. Ook dit hindert de bloedstroom richting penis.

9. Kijk uit met risicovolle seks

Soms komt een erectiestoornis voort uit een penisblessure die tijdens de seks is ontstaan. Hard stoten, te wilde seks of een droge vagina kunnen zo'n blessure veroorzaken. Voorzichtigheid is dus geboden.

10. Beteugel stress

Psychologische stress verhoogt de spiegel van het hormoon adrenaline. Dit hormoon zorgt ervoor dat bloedvaten samentrekken. Dat kan slecht zijn voor een erectie. Het verminderen van spanning en een gevoel van emotioneel welbevinden is dus van grote waarde voor het seksleven van de man.

Bron(nen):
  • WebMD