dinsdag, 20 augustus 2019

6 tips bij hoge bloeddruk

Je bloeddruk omlaag

Hypertensie is een sluipende aandoening die het hart zwaar op de proef stelt. Gelukkig kun je een verhoogde bloeddruk omlaag krijgen met zes heel eenvoudige maatregelen.

Ken je de drie belangrijkste beulen van je hart? Een te hoog cholesterolgehalte, diabetes en hypertensie. “De bloeddruk is de druk die wordt uitgeoefend door het bloed dat het hart in de slagaders pompt wanneer het zich samentrekt”, is te lezen op de website van de Cardiologische Liga.
 
Vanaf het vijftigste levensjaar boeten die slagaders aan soepelheid in. Het bloed circuleert minder goed en om dat op te lossen, zet het hart extra druk. Vandaar dat de bloeddruk dan vaak te hoog is. Hypertensie wordt niet altijd gedetecteerd – er treden namelijk geen echte symptomen op – maar kan op lange termijn wel een beroerte of een hartinfarct veroorzaken. Gelukkig valt er iets aan te doen!

1. Meten is weten

Wanneer de bloeddruk hoger is dan 14/9, is er sprake van hypertensie. Het eerste cijfer stemt overeen met de systolische druk, d.w.z. de druk van het bloed wanneer het hart samentrekt en het bloed eruit stroomt. Het tweede cijfer geeft de diastolische druk weer, de druk wanneer het hart zich ontspant. Heb je problemen met deze waarden, dan moet je je bloeddruk meten voor elke afspraak bij de dokter. Daarbij hanteer je de regel van drieën: drie opeenvolgende metingen ’s ochtends en drie metingen ’s avonds, dus drie dagen na elkaar. Bij je apotheker kun je een toestel kopen om zelf je bloeddruk te meten.

2. Zuinig met zout

Gemiddeld eten wij 10 gram zout per dag. Dat is veel te veel. Door je te beperken tot 6 gram kun je het risico op een beroerte of een hartinfarct met 22 procent terugdringen. Voeg dus geen extra zout toe en vermijd industriële bereidingen, want die bevatten vaak te veel zout.

3. Vis op het menu

Fijne vleeswaren, room, gefrituurde gerechten, etc. Het is allemaal erg lekker, maar een ramp voor je slagaders! Plantaardige oliën (olijfolie, koolzaadolie, notenolie) bevatten daarentegen veel onverzadigde vetten en zijn prima om de slagaders soepel te houden. Zet ook tweemaal per week vette vis op het menu, want die bevat omega-3-vetzuren die het hart en de bloedvaten beschermen. En eet elke dag groenten en fruit: ze leveren kalium en doen de bloeddruk dalen.

4. Een blik op de weegschaal

Het zal je misschien verbazen, maar door drie kilootjes af te vallen, kun je je bloeddruk verlagen en het risico op hypertensie met 46 % verlagen. Een resultaat dat de inspanning beslist waard is!

5. Stilzitten? Geen goed idee!

Wie aan matige hypertensie lijdt, kan de inname van medicatie uitstellen door geregeld te sporten. Is de bloeddruk sterk verhoogd, dan zal lichaamsbeweging het effect van de geneesmiddelen versterken. Drie keer per week gedurende twintig minuten stevig stappen of fietsen volstaat om de bloeddruk te normaliseren.

6. Weg met de sigaret

Nicotine jaagt de arteriële bloeddruk de hoogte in en beschadigt de slagaders. Wie tien sigaretten per dag rookt, heeft liefst 2,4 maal meer kans om hypertensie te krijgen.

Bron(nen):