woensdag, 30 september 2020

Fietsen in de hitte

Voorbereiden en aanpassen

Warmte hoeft geen reden te zijn om te stoppen met bewegen. Met name fietsen en wandelen zijn heel geschikt om op warmere dagen nog te doen. Mits je jezelf goed voorbereidt en aanpast aan de omstandigheden.

Allereerst zijn er elk jaar een paar van die tropische dagen in Nederland dat het voor iedereen beter is om een koel plekje op te zoeken en zich rustig te houden. Sterke inspanning kan voor iedereen gevaarlijk zijn wanneer het kwik boven de 28 graden Celsius stijgt. Voor minder fitte mensen kan intensief bewegen al bij 25 graden problemen geven.

Trucjes

Moet je fiets dan de hele zomer in de schuur blijven staan? En mag je op vakantie in een warm land geen ritje maken? Nee dat nu ook weer niet. Je lichaam heeft een paar slimme trucjes om warmte het hoofd te bieden. Zo stroomt er meer bloed naar de huid en ga je zweten om de huid te koelen en warmte af te geven.

Koelen

Maar bij warmte en een hoge luchtvochtigheid kan het zijn dat het lichaam niet genoeg kan koelen. Ook slaapgebrek, bepaalde geneesmiddelen of vermoeidheid kunnen de natuurlijke zweetproductie verstoren. Dit kan problemen opleveren, zoals oververhitting of hittekrampen. In het ergste geval een hitteshock, wat levensbedreigend kan zijn.

Tips

Gelukkig kun je zelf genoeg doen om zulke situaties te voorkomen. Met de volgende tips kun je ook op warmere dagen veilig op de fiets stappen:

  • Vermijd de felle middagzon tussen 12:00 en 15:00 uur.
  • Kies een route die door het bos gaat. Hier heb je minder last van het warme asfalt - zoals in de polder - en heb je volop schaduw.
  • Zoek een route uit die niet te lang is en vermijd te veel hellingen. Zorg dat je qua inspanning niet op de top van je kunnen zit.
  • Bouw het langzaam op. Je lichaam went aan de warmte.
  • Draag een (bij voorkeur wit) petje of hoedje.
  • Kies goed ventilerende kleding waar de wind doorheen kan en waarin je goed kunt zweten.
  • Drink veel en vóórdat je dorst hebt. Je verliest heel wat vocht en dit moet je op tijd aanvullen. Neem dus regelmatig een drinkpauze.
  • Kies liever geen koffie, thee of alcohol als dorstlesser, maar voor water of een aangelengde sportdrank. Met deze laatste vul je ook je tekort aan mineralen aan.
  • Bij grote hitte, zoals fietsen in de tropen of Spanje en nu en dan een paar dagen in Nederland, kun je in je bidon (per liter) een zakje ORS oplossen. Een alternatief hiervoor is een paar scheppen suiker en half theelepeltje zout per liter water.
Bron(nen):
Trefwoorden: