dinsdag, 15 oktober 2019

Tips voor beginnende wielrenners

Fiets je fit

Als je naar de Tour de France kijkt of de Ronde van Spanje lijkt het zo makkelijk: wielrennen. Maar zo makkelijk is het zeker niet. Helemaal in het begin is het moeilijk. Het vergt wilskracht, doorzettingsvermogen en uiteindelijk kom je misschien die Mont Ventoux nog wel op. Om je op weg te helpen een aantal tips om een goede start te maken met wielrennen.

Allereerst is het van belang om jezelf een realistisch doel te stellen. Heb je nog nooit gefietst of ben je na jaren eindelijk weer eens begonnen? Logisch dat je niet binnen een maand een bergetappe kan rijden.

Basisschema

Loop dus niet te hard van stapel, maar maak een planning en stel een schema op. Bouw het geleidelijk op, zodat je blessures en andere ongemakken voorkomt.

Weet je nog niet zeker of je wilt blijven wielrennen en schaf je daarom nog geen outfit aan? Bespaar zeker niet op een goede fietsbroek, want anders zul je het zeker niet lang volhouden. Ook een helm is een must.

Gezelschap

Alleen fietsen kan lekker en ontspannend zijn, maar samen fietsen werkt motiverend. Je kan afwisselen wie op kop rijdt en je haakt ook niet zo snel af als je weet dat er iemand op je staat te wachten.

Afwisseling

Rijd niet iedere week hetzelfde rondje, maar wissel het af. Wanneer je drie keer in de week hetzelfde stuk fietst, zal je het al snel zat zijn. Zo blijft het leuk en zul je ook oplettender blijven rijden.

Spieren

Zorg goed voor je lichaam en spieren en ga niet te hard van start, maar begin altijd rustig en warm je spieren op door in een heel rustig tempo te fietsen. Zijn de spieren warm, dan kun je gaan versnellen. Drink voldoende tijdens de inspanning en neem thuis direct een warme douche of een warm bad om spierpijn te voorkomen.

Voorkom uitdroging

Tijdens een fietstocht is het belangrijk om rekening te houden met vochtinname en voeding. Een lichaam verliest veel vocht tijdens een inspanning. Vooral bij warmer weer. Fiets je niet langer dan een uur? Dan is het niet noodzakelijk om iets te eten. Als je langer fietst, is het wel nodig om jezelf van extra energie te voorzien.

Bron(nen):