Boekrecensie: Rauw

115 recepten vol energie

Bij rauw eten denk je waarschijnlijk al gauw aan de raw-foodies. De beweging die stelt dat bij het koken van voedsel veel enzymen verloren gaan die nodig zijn voor de vertering. De mens zou niet gemaakt zijn om gekookt voedsel te eten. Toch is het idee van rauw eten voor veel mensen verre van aantrekkelijk. De Franse schrijfster en styliste Delphine de Montalier laat in het kookboek 'Rauw' zien dat rauw eten heel gezond, maar vooral ook lekker is.

Delphine de Montalier is geen raw-fooder: "maar ik wil wel gezond eten, koken met alleen de beste producten, de pure smaak van fruit en groente proeven en optimaal genieten van wat de natuur ons geeft." Het is absoluut niet de bedoeling van De Montalier om al je problemen om te lossen en ze is er ook niet op uit om je voedingspatroon te veranderen. Wel hoopt ze je een stapje in de goede richting te sturen op het gebied van gezonde voeding.

En 'raw food' ziet ze als middel. "Rauw eten is fris, vrolijk, kleurig, krokant, vol vitamine en vlug klaar." Bewust eten is de basis. En bewust inkopen doen: bij voorkeur lokaal geproduceerd en van het seizoen.

Voor iedereen

De Montalier probeert met haar boek iedereen een plezier te doen. Rauw bevat recepten die '100 procent rauw' zijn, maar voor lekkerbekken zijn er ook recepten met 'verre van rauwe extra's' zoals kaas, room en chorizo. Voor vleeseters en visliefhebbers zijn er recepten met deze ingrediënten en als rauw toch nog net een stapje te ver is vind je in het boek ook kort gebakken gerechten en bouillons die je warm kunt eten.

Het boek begint met praktische informatie. Een lijst met veelgebruikte en onmisbare ingrediënten van de 'rauwe' keuken en een overzicht van praktische keukenapparatuur bijvoorbeeld. Maar De Montalier legt ook uit hoe je zelf kiemzaden kunt kweken en hoe je het beste met groente, vlees en vis om kunt gaan.

Toch zijn de recepten in Rauw de echte reden waarom dit boek een aanrader is. De gerechten zijn heel maakbaar, maar vooral ook echt lekker. Bladerend door het boek is het lastig bepalen wat je als eerste wilt maken. De foto's zijn prachtig, kleurrijk en nodigen enorm uit om aan de slag te gaan.

De (koude) soepen en smoothies verwacht je waarschijnlijk nog wel in een rauw kookboek, net als salades. Maar al deze gerechten zijn origineel. Toppers zijn voor mij echter de vlees-, vis en bijna rauwe gerechten. Allerlei variaties op tartaar, carpaccio en sashimi bijvoorbeeld. En niet te vergeten verschillende dressings en dips. Ook zoet mag niet ontbreken: variërend van zelfgemaakte chocopasta tot mango-passievruchtijs en een aardbeientaartje.

Gezond

Of je nu echt graag rauw eet of eigenlijk meer een gezond voedingspatroon aan wilt houden, Rauw is echt een aanwinst voor je kookboekencollectie. Het is een mooi, maar vooral puur boek. Daarbij is een combinatie van gezond en lekker eten altijd goed.

Delphine de Montalier is culinair stylist en werkt onder meer voor de Franse Elle Eten en voor Saveurs. Ze heeft meerdere kookboeken op haar naam staan.