Gezondheidsnet.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord
donderdag, 24 augustus 2017

Sap of smoothie: vervanger van fruit?

Drinken in plaats van kauwen

Het is niet altijd even gemakkelijk om dagelijks de aanbevolen tweehonderd gram groenten en twee stuks fruit te eten. Een smoothie, vruchtensapje of groentesap lijkt dan een snelle oplossing. Maar is zo’n vloeibare variant wel een volwaardige vervanging?

Door vers fruit of groente te pureren met een blender of mixer kun je een heerlijke smoothie maken. De meeste mensen voegen er ook nog water(ijs), yoghurt of melk aan toe. Een zelfgemaakte smoothie van vers fruit bevat veel vitamine C. In een verpakte smoothie vind je iets minder voedingsstoffen.

Sappen

Ook vruchtensappen zijn bereid uit fruit of groente. Bij deze bereiding gaan voedingsstoffen verloren, dus een sapje kan fruit niet volledig vervangen. Sinaasappelsap, grapefruitsap en ananassap hebben wel nog voldoende goede voedingsstoffen om vervangend te zijn. Het maakt hierbij niet uit of je vers geperst, koelvers sap of sap uit concentraat drinkt. In deze sapjes zit nog genoeg vitamine C.

Vers geperste sappen bevatten wel iets meer vitamine C dan de sappen uit een pak of fles. In sinaasappelsap met vruchtvlees zitten daarnaast ook nog voedingsvezels. Na het openen van een verpakking neemt de hoeveelheid vitamine C af, met ongeveer 2 procent per dag. Ook als je sap schudt kan er - door de zuurstof - meer vitamine verloren gaan.

Vruchtennectar en dubbeldrank zijn geen vruchtensappen. Aan deze sappen zijn naast water ook suiker en hulpstoffen toegevoegd.

De helft

De gezondheidsvoordelen van een smoothie zijn vergelijkbaar met fruit als je de smoothie vlak voor gebruik bereidt met vers fruit. Een verpakte smoothie en groente- en vruchtensap zijn geen volwaardige vervanger voor groente en fruit. Ze worden daarom voor maximaal de helft meegeteld bij de aanbevolen hoeveelheid. Je kunt dus prima een glas sinaasappelsap per dag drinken als je daarnaast nog minimaal een stuk fruit eet.

Het effect van groente en fruit op de gezondheid is namelijk groter dan dat van sap. Hoe dat precies zit, is niet helemaal duidelijk. Wel weten we dat sappen minder vezels en vitamines bevatten.

Suikers

Sappen en smoothies bevatten van nature suiker en dus energie. Als je de hele dag door sap drinkt, krijg je veel calorieën binnen. Een glas vruchtensap bevat al gauw 65 kilocalorieën: voor een smoothie moet je ongeveer 125 kilocalorieën rekenen. Dit is natuurlijk afhankelijk van de vruchten en eventuele toevoegingen.

Van een smoothie of vruchtensap raak je ook minder verzadigd dan door het eten van een stuk fruit of groente. Hierdoor is de kans groter dat je weer sneller trek krijgt.

Tot slot bevatten de vruchtensappen naast suikers ook veel zuren. Beide kunnen schadelijk zijn voor het gebit: het glazuur op de tanden kan slijten.

Recepten:

Smoothie aardbei en banaan
Abrikozenshake
Smoothie gember en peer
Blauwe bessenshake
Smoothie ananas en kokosnoot

Bron(nen):

Reactie toevoegen

4 Comments

Door h.bron (niet gecontroleerd) op do, 02/06/2014 - 21:11

De sappen die verkrijgbaar zijn in pakken kun je beter zien als limonade. Voor veel mensen is ook het gebruik van veel fruit niet aan te bevelen. Dit i.v.m. de vele suikers die helaas ook in fruit zit. De nadruk zou m.i. meer op het gebruik van groenten moeten liggen.

Door AlexandraW. (niet gecontroleerd) op do, 02/06/2014 - 20:30

Bull Shit.
Als ik een verse smoothie maak van 2 mango's 2 bananen, 2 sinaasappels of grapefruits en het sap van 1 limoen, gewoon schillen en alles in de blender fijn laten draaien. Daarna direct aan mijn man en mijzelf serveer en opdrink, dan krijgen we per persoon dus echt meer dan 2 stuks fruit binnen, verser kan gewoon niet, dus ook de vitamines zijn niet verloren gegaan.
Geen toegevoegde suikers of zuren, geen yoghurt of andere dingen als vezels, gewoon, puur, puur fruit dat makkelijk te drinken is.

Door Sandra Koopmans (niet gecontroleerd) op do, 02/06/2014 - 16:08

Ik maak voor mezelf graag een smoothie van uitgeperste sinaasappelsap en tomaten, die combinatie kan ik 's morgens heel goed verdragen. Ik heb wel meer recepten voor smoothies, maar ik combineer het liefst de groente met fruit en niet alleen fruit. Je krijgt hierdoor genoeg vitamines binnen en ook krijg je meer energie.

Door Marjon Kroon-An... (niet gecontroleerd) op do, 02/06/2014 - 11:42

Als je smoothies maakt, die voor het grootste deel groente bevatten en er ook nog iets van vetten (avocado, kokos(olie), hennepzaden e.d.) aan toevoegt, krijg je minder met suikerschommelingen te maken en heb je langer een verzadigd gevoel. Een half stuk fruit is vaak al voldoende.Veel groene groentes hebben ook nog eens een reinigende werking.