Gezondheidsnet.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord
woensdag, 20 september 2017

Paprika, veelzijdige vruchtgroente

Allerlei kleuren en maten

Dit kleurrijke familielid van de peper staat in de top 5 van meest gekochte groenten. Logisch, want paprika kun je in tal van gerechten gebruiken. Bovendien is deze vruchtgroente niet alleen veelzijdig, maar ook een gezond tussendoortje of ingrediënt.

Paprika (Latijnse naam: Capsicum annuum) is een vruchtgroente, net zoals courgette, komkommer en pompoen. Hij behoort tot de nachtschadefamilie en is dus familie van onder andere de peper, tomaat en aubergine.

Paprika’s zijn er in allerlei kleuren en maten. De rode, gele en groene variant ken je ongetwijfeld, maar wist je dat er ook witte, paarse en bruine paprika’s zijn? Tijdens het rijpen veranderen ze van kleur. Van groen naar rood of geel bijvoorbeeld. Er bestaan ook soorten die van bruin naar rood of van groen naar bruin verkleuren. 

In Nederland zie je vooral de min of meer vierkante variëteit en oranje, langwerpige puntpaprika’s. Daarnaast zijn er kleine, zoete snackpaprikaatjes verkrijgbaar: een gezond tussendoortje.

Vitamine C

Omdat de paprika een groente is, is het een heel gezond product. Er zitten veel vezels, vitamine C en andere voedingsstoffen in. Paprika’s bevatten maar 25 kilocalorieën per 100 gram.

Vind je rode paprika’s het lekkerst? Dat komt goed uit, want de rode exemplaren bevatten twee keer zoveel vitamine C als de groene, die bovendien wat bitter kan smaken. Vitamine C is onmisbaar voor een goede weerstand en voldoende energie.

Eet je paprika’s bij je avondmaaltijd als enige groente, dan heb je zo'n twee en een halve paprika per persoon nodig om aan de aanbevolen 250 gram groente te komen.

Kopen en bewaren

Paprika’s zijn het hele jaar te koop, uit Nederlandse kassen of uit de landen rond de Middellandse zee. Koop paprika’s die stevig zijn en een glad velletje hebben. Kleine beschadigingen breiden zich snel uit, dus kies gave exemplaren.

Paprika’s gedijen het beste op een koele plek, zo tussen de 12 en 15 graden Celsius. Zo blijven ze tot een week goed. Bewaar ze liever niet in de koelkast. Vruchtgroenten rijpen nog even door, maar bij een te lage temperatuur, gebeurt dat niet.

Wil je (stukken) paprika langer bewaren, stop de groente dan in de diepvries. Blancheer je paprika’s eventueel van tevoren een minuut in kokend water.

Bereiding

Was paprika’s voor gebruik. Verwijder de zaadlijsten met een scherp mesje. De steelaanzet is niet eetbaar, maar je kunt deze wel laten zitten ter decoratie als je de paprika halveert of een dekseltje wilt maken van het kapje van de paprika.

Vervolgens kun je van alles doen met deze veelzijdige groente. Zo rauw uit het vuistje eten, in een salade verwerken of op een boterham met kaas leggen. Koken (een minuut of acht), roerbakken, toevoegen aan de vulling van een quiche, soep van maken, aan een barbecuespies rijgen of vullen met rijst, gehakt of groente en vervolgens bakken in de oven... 

Grillen en ontvellen

Soms heb je voor een recept, zoals een dipje of soep, gegrilde, ontvelde paprika’s nodig. Dan heb je geen last van het soms stugge vel. Bovendien geeft roosteren paprika nog meer smaak.

Gegrilde, ontvelde paprika’s zijn in pot te vinden, maar met iets meer moeite eenvoudig zelf te maken. Er zijn verschillende methodes. Eén van de makkelijkste is een paprika in een vlam houden met behulp van een vork of tang. Of laat de paprika zwart blakeren in een grillpan of in de oven, op een hoge temperatuur danwel onder de grill. Keer de paprika regelmatig om tot er overal zwarte blaren ontstaan. Doe de paprika dan in een plastic zak of in een kom met huishoudfolie erover. Een kwartier laten afkoelen en je trekt het velletje er zo af.

Recepten

Bron(nen):

Reactie toevoegen

1 Comment

Door chris (niet gecontroleerd) op wo, 02/10/2016 - 11:53

paprika`s zijn heel lekker rauw ,mee koken bakken en braden , je hoeft ze alleen maar te wassen en klein snijden de zaden zijn EETBAAR is extra gezond en hoef je dus niet te verwijderen, hhmm smullen maar. de zaadjes van de rode pepers zijn ook EETBAAR .