Gezondheidsnet.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord
woensdag, 20 september 2017

Zo gezond zijn spruitjes

Minikooltjes vol vitamine C

Spruitjes zijn de schrik van de meeste kinderen, maar ook veel volwassenen houden er niet zo van. De hedendaagse spruitjesrassen smaken minder uitgesproken dan vroeger, dus lustte je ze als kind niet: geef de minikooltjes vol vitamines nog een kans!

Spruitjes zijn kleine kooltjes die uit een heleboel blaadjes bestaan. Ze groeien met tientallen samen aan een stam, in de oksels van de bladeren van de spruitjesplant. Spruitjes komen vanaf augustus tot en met maart van het land, maar ze staan in de winter het meest op het menu.

Gezond

Wist je dat spruitjes meer vitamine C bevatten dan sinaasappels? Daarnaast zijn ze rijk aan B-vitaminen, foliumzuur, magnesium, kalium en vezels.

In spruitjes en andere koolsoorten zitten ook glucosinolaten. Deze behoeden spruitjes voor insecten en zorgen voor de specifieke, bittere koolsmaak. Ze hebben een tweeledige werking. Je lichaam kan ze omzetten in schadelijke stoffen, maar het koken van de spruitjes voorkomt dat. Tegelijkertijd hebben ze juist een gunstig effect: glucosinolaten zouden het lichaam beschermen tegen kankerverwekkende stoffen.

Een minpunt van spruiten is hun uitwerking op de darmen. De dunne darm kan de in spruitjes aanwezige raffinose, een suiker, niet verwerken. Daarom moet de dikke darm de raffinose verteren en daarbij komen gassen vrij die winderigheid veroorzaken.

Wintergroente

Koop spruitjes die groen en stevig zijn, dan kun je ze ongeveer een week bewaren in de groentela van de koelkast. Een paar gelige of beschadigde blaadjes zijn geen ramp. Deze haal je er voor gebruik toch af. Snijd ook een plakje van het stronkje af.

Eventueel kun je panklare spruitjes kopen. Die zijn al schoongemaakt, maar blijven nog maar een dag of twee goed. Wil je je spruitjes lang bewaren, blancheer ze dan een paar minuten en vries ze vervolgens in.

Spruitjeslucht voorkomen

Kook spruitjes in ruim water, zo blijft de meeste vitamine C behouden. Na maximaal 10 minuten zijn ze beetgaar. Laat je ze te lang koken, dan ontstaat er een typische geur. Deze spruitjeslucht wordt veroorzaakt doordat spruitkool tijdens de groei zwavel opneemt uit de grond. Tijdens het koken laten de spruitjes vluchtige zwavelverbindingen los en dat ruik je!

Vieze luchtjes kun je trouwens ook voorkomen door een scheutje melk of een stuk ui mee te koken. Of kook de spruitjes maar een paar minuten en verwerk ze daarna in een wokgerecht of hartige taart.

Recepten

Reactie toevoegen

15 Comments

Door Laelia (niet gecontroleerd) op za, 02/13/2016 - 14:44

Mijn man vertelde dat hij gelezen heeft dat een paar druppels (olijf)olie in het kookwater ervoor zorgt dat de vitamine C behouden blijft. En v.w.b. het zoutgebruik: ik kook altijd alles zonder zout. Alleen een klein beetje op het vlees en op een gekookt ei. Evt. op je bord een beetje (natriumarm) zout en/of, als je dat in huis hebt, wat blaadjes van de lavas- of maggiplant. Heerlijk en een stuk minder zout! Met andere kruiden kun je ook je groenten smakelijker maken. Als je veel dingen zelf maakt, ga je de kant- en klare dingen steeds minder lekker vinden. Zelfgemaakte pizza: heerlijk, en zo zout als je het zelf maakt!

Door Laelia (niet gecontroleerd) op za, 02/13/2016 - 14:36

Om kool-en/of spruitjeslucht te verminderen, strooi ik altijd wat nootmuskaat óp het deksel van de pan. Vreemd misschien maar het werkt wel!

Door Renke (niet gecontroleerd) op di, 02/09/2016 - 21:31

Wat mij opvalt in de reacties hier, toevoegen van zout( zeezout?! Alle zout is opgedroogde zee) en vaak ook suiker. Terwijl de WHO en alle deskundigen roepen, Eet minder zout en suiker.

Door Jan (niet gecontroleerd) op di, 02/09/2016 - 13:34

Hier vragen de kinderen om Spruitjes, en wij eten ze zeker 2 x per maand, van mijn ouders heb ik geleerd dat Spruitjes de darmen zuiveren, en kanker voorkomen. Wie weet daar meer van? Maar ik blijf het voor de zekerheid eten.

Door Anonymous (niet gecontroleerd) op di, 02/09/2016 - 12:44

"Ze groeien in de oksels van de bladeren van de spruitjesplant." Wellicht dat sommigen ze dáárom niet lekker vonden ruiken. Tegenwoordig zijn ook de spruitkolen "okselfris", hoor.... Heerlijke groente.

Door Anita (niet gecontroleerd) op di, 11/24/2015 - 21:43

Gewoon de spruitjes koken met zout, en als ze bijna gaar zijn twee schepjes suiker erbij, en als ze dan klaar zijn een klontje boter erbij!!! Heerlijk.....

Door Anneke (niet gecontroleerd) op do, 11/05/2015 - 11:30

Spruitjessoep gemaakt naar aanleiding van recept in krant. Perfect heerlijk! Recept was van Herman den Blijker.

Door connie (niet gecontroleerd) op do, 11/05/2015 - 10:35

spruitjes koken in water?????? echt niet meer van deze tijd hoor!

Door Jor (niet gecontroleerd) op wo, 11/04/2015 - 23:52

Spruiten zijn gezond en lekker. Af en toe gewoon op het menu zetten! Je kan ze ook wokken met zeezout. gekookte spruiten kan je ook serveren met pindasaus of een kaas-sausje, maar ja dan wordt het weer iets minder gezond allemaal. Met appelmoes is ook lekker!

Door E v Dorsselaer (niet gecontroleerd) op wo, 11/04/2015 - 15:52

spruitjes heerlijk gewoon 15 min stomen en daar na opbakken peper zeezout kruinoot curcuma en klaar heerlijke groenten