Boekrecensie: Live Love Run

Hét hardloopboek van blogger Annemerel de Jongh

Van een meisje dat een bloedhekel had aan de coopertest op school en dacht dat hardlopen gelijk staat aan helse steken in je zij, veranderde Annemerel de Jongh in een hardloopjunkie die gek is op marathons. Hoe deed ze dat? En hoe kun jij ook (nog meer) plezier krijgen in lopen? Dat lees je in haar inspirerende boek Live Love Run.

Annemerel schrijft op haar gelijknamige blog al jaren over haar leven en alles waar ze enthousiast over is, zoals nutella, wintersport, boeken, mode, rijstwafels met avocado, series en reizen. Wie een kijkje op haar website neemt, zal niet ontgaan wat haar grootste passie is. Sinds een paar jaar is Annemerel fervent hardloper en ze deelt graag haar positieve én negatieve ervaringen met deze sport. Haar beste tips en een heleboel persoonlijke verhalen heeft ze gebundeld in Live, Love Run.

Alles wat je wilt weten over hardlopen

In tien hoofdstukken lees je alles wat je wilt weten als je start met hardlopen. Hoe begin je ermee? Wat trek je aan? Heb je dure schoenen nodig? Wat voor soort trainingen zijn er? Welke gadgets zijn handig? Hoe kun je het risico op ongemakken en blessures verkleinen en wat moet je doen als je er toch een krijgt? Bovendien legt Annemerel uit welke voeding geschikt is voorafgaand en na afloop van je run.

Ook voor de meer gevorderde loper is er nog genoeg interessants te vinden in Live, Love Run, zoals nuttige krachtoefeningen, gezonde recepten, motivatietips en advies over hoe je je het beste voorbereid op een wedstrijd.

Positief én realistisch

Elk hoofdstuk met informatie wordt voorafgegaan door een paar pagina’s met ervaringen van Annemerel. Over haar hekel aan gym op de middelbare school, de eerste pasjes op het hardlooppad (in een afgeknipte spijkerbroek!) en de euforie tijdens de marathon in New York bijvoorbeeld. Ze probeert geen rooskleurig beeld te schetsen. Zo schuwt ze uitweiden over haar darmproblemen tijdens duurlopen niet en geeft ze toe dat ze - net als iedereen - best vaak geen zin heeft om haar sportschoenen weer aan te trekken.

Ze is inspirerend, maar op een realistische manier. Je voelt je niet meteen verplicht om net als zij in een moordend tempo marathons te gaan lopen. Het is geen fitgirl met een drooggetrainde blokjesbuik die op eiwitshakes leeft, maar eerder je sportieve buurmeisje dat zich ook wel eens aan een pak oreo’s bezondigd. Annemerel schrijft in haar boek net zoals ze dat op haar blog doet: optimistisch, gezellig en altijd met een persoonlijk tintje. Het boek leest lekker weg, het is alsof er een vriendin vrolijk tegen je aan kletst.

Loopschema's

Als je Live, Love, Run bijna uit hebt, heb je ongetwijfeld zin gekregen om naar buiten te gaan. Daarom vind je aan het eind een aantal schema’s, gemaakt door de experts van Run2Day, om je op weg te helpen. Er is een schema waarmee je in 10 weken 30 minuten aan een stuk leert lopen, een 5 tot 10 kilometer schema en zelfs aan schema’s voor de halve en hele marathon is gedacht. Live, Love, Run is een heel compleet boek, aan alle informatie over hardlopen is gedacht. Alle verhalen van Annemerel geven het bovendien een fijn persoonlijk tintje. Een goede inspiratiebron voor iedereen die wil gaan hardlopen of dat al jaren doet.