dinsdag, 22 oktober 2019

Handig hardloopgerei

Wat is handig en wat juist niet?

Stel je bent verslaafd aan hardlopen en hebt jezelf al in een leuke sportoutfit gehezen. Maar het is nog niet genoeg. Dat is geen probleem, want er zijn bergen hardloopgadgets op de markt. De één beter dan de ander. Dat dan weer wel...

Van alle accessoires is de hartslagmeter een hele handige. Zo hoef je nooit meer op gevoel vast te stellen wat het beste tempo is. Via hardlooporganisaties en -winkels kun je informeren naar tabellen die aangeven welke hartslag voor jou ideaal is. Dat verschilt per type training.

Vorderingen bijhouden

De hartslagmeter geeft jouw hartfrequentie van een bepaald moment aan, hoe lang je liep en hoeveel calorieën je verbrandde. Op een aantal modellen zit ook een functie die je waarschuwt als je te snel of juist te langzaam loopt. De meer chiquere versies koppel je aan de computer. Zo kun je de vorderingen bijhouden in grafieken en tabellen.

Veel hartslagmeters hebben een borstband die je nat maakt voordat je hem om doet. Twee in de band gebouwde elektroden meten de hartslag. De band geeft dit door aan het polshorloge met een zendertje. Er zijn speciale sportbeha's waar de band in past, maar onder een topje blijft alles ook heel goed zitten.

Functioneel en comfortabel

Bedenk eerst wat voor model je nodig hebt, voordat je voor een hartslagmeter gaat kijken. Voorkom dat je een meter met allerlei overbodige functies koopt. In de eerste plaats moet een meter namelijk functioneel en gemakkelijk bedienbaar zijn. Je wilt toch geen uren uittrekken om je meter te doorgronden?

Loop je samen met anderen, dan kunnen de hartslagmeters elkaar storen. Soms ontvang je de hartslag van een ander of een ander die van jou. Of je ontvangt onzinnige waarden. Sommige hartslagmeters lossen dit op door een code mee te sturen, zodat het horloge alleen op een band reageert die de overeengekomen code uitzendt.

Sporthorloges

Hartslagmeters hebben altijd een timer, maar soms is dat niet genoeg. Een sporthorloge biedt de mogelijkheid om je hardloopsessies gemakkelijk met elkaar te vergelijken. Je kunt je tijd per kilometer aflezen.

Dat is belangrijk als je met wedstrijden gaat meedoen. Ook hebben sporthorloges een aftelfunctie. Zo kan je horloge je bijvoorbeeld na 3 minuten waarschuwen. Dit is erg handig bij speciale trainingen.

Drinkflessen

Hardlopen betekent automatisch zweten. Heel veel zweten! Om je vochtpeil op orde te houden, is water voor onderweg noodzakelijk. Een eenvoudig waterflesje volstaat, maar voor de zware hardlooproutes zijn ook speciale bidons verkrijgbaar.

Er is bijvoorbeeld een waterrugzakje te koop. Je drinkt door een slangetje dat van de zak naar je mond gaat. Als je besluit een waterzak te nemen, moet je op twee dingen letten:

  • Zorg ervoor dat de banden niet in je rug snijden.
  • De rugzak moet dicht tegen je rug aanzitten, zodat het water niet gaat klotsen tijdens het hardlopen.

Er zijn ook heuptasjes te koop, waarin je naast een flesje water ook je zonnebrand en energierepen kwijt kunt. Neem nooit te veel water mee, maar altijd de hoeveelheid die je denkt nodig te hebben. Je zit natuurlijk niet te wachten op extra balast. Je hebt ook lichtgewichtpakjes drinken in aluminiumfolie. Die zijn ideaal voor niet al te grote afstanden.

Zonnebril

Het blijft natuurlijk irritant: rennen met een ding op je neus. Maar voor de hete zomerdagen is een goede sportbril onmisbaar. Een sportzonnebril is zo ontworpen dat hij niet van je neus afglijdt bij een paar druppeltjes zweet. Daarbij valt de zon ook niet vanaf de zijkanten in je ogen.

Snelheids- en afstandmeters

De meest simpele vorm van een afstandmeter is de pedometer. Je moet om te beginnen je staplengte instellen. Daarna telt dit apparaat het aantal stappen dat je zet en het berekent de gehele afstand die je tijdens een hardloopsessie aflegt.

Je kunt de stappenteller aan de band van je broek klemmen. Je moet de teller in ieder geval dicht tegen je heupbeen aanklemmen. Hoe vlakker de ondergrond is waarop je loopt, hoe nauwkeuriger de teller meet.

Je staplengte varieert nogal, daarom zijn stappentellers niet erg nauwkeurig. Stappentellers hebben vaak extra functies, zoals:

  • een hartslagmetertje dat de polsslag in een vinger kan meten
  • een overvalalarm
  • een calorieënteller

Je hebt ook meer geavanceerde meters die uit twee onderdelen bestaan. De meter bevestig je aan je schoen of aan een ander kledingstuk. Er zit een polshorloge bij om gegevens door te geven. Ze zijn vrij duur, maar ook erg precies. Ze geven de volgende waarden aan:

  • de afstand
  • de snelheid
  • het aantal kilometers per uur

Massagestok

Fysiotherapeuten en topsporters zweren bij de massagestok. Je rolt met de stok over je spieren, net alsof je een stuk deeg plat rolt. Het lijkt ook een beetje op een deegrol, maar dat is het beslist niet.

Met een massagestok masseer je een stijve tractus iliotibialis bijvoorbeeld veel effectiever dan met je blote handen. Een tractus iliotibialis noem je ook wel een lopersknie; je hebt dan pijn aan de buitenzijde van je knie.

Oefentol

De meest voorkomende blessure bij hardlopen is de verstuikte enkel. Niet alleen pijnlijk, de kans op herhaling is ook een stuk groter als je eenmaal je enkel verstuikt hebt. Om je enkel weer sterk te maken, bestaat er een speciaal hulpmiddel: de oefentol.

Dit is een plateau dat is bevestigd op een halve bol. Je gaat erop staan en je houdt je in evenwicht op de tol. Zo train je spieren die je enkel stabiliseren.

Inlegzooltjes

Er zijn speciale inlegzooltjes om de belasting van je gewrichten te reduceren. Sommige fabrikanten van inlegzolen zeggen het schokken met 94 procent te kunnen reduceren. Ze zijn alleen niet goed voor je looptijden, want ze voelen zwaar aan je voeten.

Mocht je naar een specialist gaan om inlegzolen aan te laten meten, vertel hem dan dat je ermee gaat hardlopen. Hij houdt daar bij het aanmeten rekening mee. Inlegzooltjes kunnen hardloopkwaaltjes voorkomen, maar er kunnen ook kwalen door ontstaan. Luister dus vooral naar je eigen lichaam.

Zin of onzin

Er is ook een aantal hebbedingetjes op de sportmarkt die eigenlijk maar weinig veranderen aan je sportprestaties. Wat is nuttig en wat kun je beter achterwege laten tijdens het hardlopen?

Neusstrips

Veel sporters gebruiken neusstrips om beter te presteren. De neusgaten worden wijder, waardoor er minder weerstand is in de luchtwegen. Atleten denken hierdoor beter te presteren.

Toch is er nog geen onderzoek geweest dat een positief effect op de prestaties aantoont. Wel houdt het je hoofd koeler tijdens warm weer vanwege de verhoogde luchttoevoer.

Braces- en steunverbanden

Je ziet ze wel eens lopen: hardlopers met een wit rekverband om de knie. Vaak zit het er voor het geval dat het mis gaat, maar écht veel ondersteuning heb je er niet aan.

Soms verergert een verband zelfs de klachten. Je kunt bijvoorbeeld een ontsteking hebben achter de knieschijf. Die verergert als je gaat rennen met een strak verband om je knie.

Braces en steunen voor de enkel zijn een stuk effectiever dan die voor de knie. Als je zwakke enkels hebt, kun je een enkelstabilisator dragen.