Gezondheidsnet.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord
woensdag, 20 september 2017

Help, ik slaap al een tijd heel slecht

Ik slaap al een tijd slecht. De laatste week word ik om vijf uur 's ochtends wakker en kom niet meer in slaap. Afgelopen nacht 'schrok' ik een aantal keren wakker, snakkend naar adem. Onrustig gevoel in mijn lijf, waardoor ik niet de slaap kon vatten. Vandaag de gehele dag last van een 'onrustig' hart. Heb je enig idee wat de oorzaak kan zijn en wat ik eraan kan doen?
Patricia (49 jaar)

Leonard Hofstra, cardioloog

Slecht slapen is een probleem dat veel voorkomt. In jouw geval is het nadeel dat de REM-slaap vooral in de nanacht plaatsvindt, en daar mis jij dus een groot gedeelte van. Daarnaast zorgt slecht slapen voor een hogere bloeddruk, meer kans op een hartinfarct en meer kans op overgewicht. Daarom is het belangrijk om dit goed te aan te pakken.

Ik heb een paar tips voor je:

  • Zorg voor een goed matras en een hoofdkussen dat nek en schouders ondersteunt.
  • De slaapkamer moet voldoende donker en stil zijn. Open het raam voor frisse lucht en rook er niet.
  • Draai de wekker zo dat je er niet steeds op kunt kijken.
  • Het is niet de bedoeling dat je in je slaapkamer veel andere dingen doet dan slapen. Activiteiten als tv-kijken horen niet thuis in de slaapkamer. Neem ook geen smartphone of tablet mee naar bed.
  • Als je lang ligt te woelen, sta dan even op om iets anders te doen. Ga lezen of doe iets anders waar je moe van wordt. Zo blijft je bed een ding om in te slapen en niet een ding om in wakker te liggen.

Meer tips kun je in deze special vinden: www.gezondheidsnet.nl/slapen

Heb je ook een vraag? Stel deze dan aan een van onze experts. Ga met spoedeisende vragen altijd naar je huisarts, daarvoor zijn de experts niet de aangewezen persoon. Ze stellen ook geen diagnoses. De overige voorwaarden vind je hier.

Dr. Leonard Hofstra werkt als cardioloog bij Cardiologie Centra Nederland in de Utrechtse vestiging. Hier ziet hij duizenden patiënten per jaar, die meestal worden verwezen door de huisarts. Daarnaast heeft hij veel belangstelling voor de impact van leefstijl op hart- en vaatziekten.

 

Reactie toevoegen

4 Comments

Door Rita (niet gecontroleerd) op di, 01/19/2016 - 21:11

Het zou ook al het begin van de overgang zijn. Wakker schrikken, slecht slapen, onrust. Hoort er allemaal bij.

Door Trix Hendriks (niet gecontroleerd) op di, 01/19/2016 - 18:04

probeer eens een homeopaat

Door Hidde Hulshof (niet gecontroleerd) op di, 01/12/2016 - 11:47

Op het eerste punt: zorg voor een goed matras en kussen dat de nek en schouder juist ondersteunt, is het eerst van belang te weten hoe u slaapt om naderhand te bepalen welke oplossingen er zijn. Meer informatie ziet u op www.slaapfysio.nl

Door Talja | Saraja-... (niet gecontroleerd) op za, 01/09/2016 - 10:00

Beste Patricia,

Als je 's nachts wakker schrikt snakkend naar adem is het misschien ook verstandig naar de huisarts te gaan. Misschien heb je slaapapneu. Met een doorverwijzing van de huisarts kun je dit laten onderzoeken bij een slaapcentrum bij jou in de buurt.