maandag, 28 september 2020

De beste leefgewoonten voor een gezond brein

De schijf van vijf voor vitaal verouderen

Met deze gewoonten creëer je de beste leefgewoonten voor een gezond brein, volgens Margriet Sitskoorn.

Verrijk uw omgeving

Het brein gedijt goed bij verandering. Wie zich blootstelt aan iets nieuws, zorgt ervoor dat zijn brein nieuwe cellen aanmaakt, nieuwe verbindingen maakt en verval van de hersenen tegengaat. Als je ouder bent, moet je weer leren veel energie te steken in oefenen. Je moet daarvoor uit je comfortzone komen, je veilige omgeving. Je moet iets van wrijving voelen, want dat betekent dat je iets nieuws aan het leren bent. En iets leren is goed voor je hersenen en goed voor je welzijn.

Verhoog uw hartslag

Bewegen heeft een positief effect op de doorbloeding in de hersenen. Goede beweging houd je langer scherp en geeft een zekere bescherming tegen ontstekingen en ziekten in het algemeen. Tip: bewegingsprogramma’s op televisie kunnen je stimuleren om meer te bewegen. Maak er een vaste gewoonte van.

Verbind u met anderen

Als je eropuit ging om met mensen contact te hebben, dan kun je dat nu vanuit huis doen. Bel ze op, stuur een kaartje, neem contact op via Zoom, Skype, verzin nieuwe initiatieven, noem maar op.

Voed uw hersenen

Eet gezond en gevarieerd. Verder kun je denken aan het beperken van alcohol en verzadigde vetten (zit veel in roomboter en vet vlees), zuinig zijn met zout en suiker en niet roken. En probeer op gewicht te blijven.

Voorkom ziektes

Je kunt jezelf en je hersenen gezond houden door ziektes te voorkomen. Dat doe je door allereerst de leefregels om corona buiten de deur te houden na te volgen. Probeer daarnaast inactiviteit en stress te vermijden. En zoek rust, door bijvoorbeeld mindfulness te beoefenen.

Dit artikel verscheen eerder in Plus Magazine september 2020. Abonnee worden van het blad? Dat doet u in een handomdraai!

Bron(nen):