Gezondheidsnet.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord
vrijdag, 22 september 2017

11 tips tegen hooikoorts

Zo houd je hooikoortsklachten onder controle

Wil jij ondanks je hooikoorts toch optimaal genieten van het voorjaar? Elf slimme en simpele verzorgingstips voor jou, je huis en je omgeving. 

1. Hoeveelheid stuifmeel

Houd goed bij waar je allergisch voor bent (bomen, grassen of kruiden). De huisarts kan dit via een huid- of bloedtest precies uitzoeken. Als je eenmaal weet waar je allergisch voor bent, kun je dagelijks de hoeveelheid stuifmeel in de lucht op pollenmelders terugvinden. Dan weet je wanneer je het ergste kunt verwachten en kun je eventueel preventief medicijnen innemen.

Korting op drogisterijproducten en méér

Of het nu om een lekker geurtje, shampoo, crème of voedingssupplementen gaat: met Gezondheidsnet Voordeel krijg je flinke korting op drogisterijproducten. Maar ook op vakanties, elektronica, schoenen en kleding. Honderden webwinkels doen mee. Meld je snel gratis aan en doe voordelig online boodschappen!

2. Vermijd allergenen

Vermijd voor zover mogelijk datgene waar je allergisch voor bent. Als je voornamelijk allergisch bent voor gras, moet je dus niet in een pas gemaaid grasveld gaan liggen. Of zelf het gras gaan maaien! Hang ook geen kleding buiten om te drogen.

3. Vaseline rond neus

Draag een zonnebril als je buiten bent. Het liefst één die goed om je ogen heen sluit. Dit beschermt je ogen tegen stuifmeel. Breng ook wat crème of vaseline aan rond je neus als je naar buiten gaat. Dit beschermt je huid tegen directe prikkeling van de pollen. Was vaak je handen.

4. Antipollenhorren

Houd de ramen zoveel mogelijk dicht. Wil je toch wat frisse lucht in huis, open dan ramen waar geen wind op staat of zet er antipollenhorren voor. Lucht je huis het liefst 's morgens vroeg of 's avonds na een regenbui. Dan is er minder stuifmeel in de lucht. Pas in de auto ook op met het ventilatiesysteem. Hierdoor kan het stuifmeel naar binnen komen.

5. Slaapkamer pollenvrij

Was je haar wat vaker en borstel je haar vóór het slapen gaan. De pollen komen dan niet op je hoofdkussen terecht. Als je weet dat je de hele dag tussen de pollen hebt gelopen, doe dan direct je kleding in de was. Neem ook een douche voordat je gaat slapen. Regelmatig stofzuigen helpt ook om je slaapkamer pollenvrij te houden.

6. Vochtig washandje

Heb je jeuk aan je ogen, wrijf dan niet. Pollen die aan je handen zitten, kun je zo overbrengen. Wrijven kan ontstekingen en irritaties tot gevolg hebben. Je kunt de irritatie verminderen door een vochtig washandje op je ogen te leggen of je ogen te spoelen met koud water. Ook het druppelen van de ogen brengt vaak verlichting.

7. Vermijd prikkelende stoffen

Hooikoortsklachten worden erger door tabaksrook, pas geverfde ruimten en huisstof. Vermijd ook contact met prikkelende stoffen als chloor, ammoniak, parfum, haarlak, uitlaatgassen en sterk geurende bloemen en planten.

8. Vakantie aan zee

Houd er rekening mee dat er op het platteland drie tot vijf keer zoveel stuifmeel in de lucht zit als in de stad. Ook rond drukke autowegen zweeft er meer stuifmeel in de lucht. Aan zee en in de bergen zit er juist minder stuifmeel in de lucht. Probeer hier rekening mee te houden bij het kiezen van een vakantiebestemming.

9. Theelepel honing

Een oude wijsheid is: doe dagelijks een theelepel honing in je thee. Hierdoor zou je aan de pollen wennen. In honing zitten namelijk vaak kleine hoeveelheden pollen. Pas wel op als je heel erg gevoelig bent! Honing kan dan een aanval juist uitlokken.

10. Ga sporten

Sporten is gezond, maar met hooikoorts kan het knap lastig zijn. Je loopt te snotteren, voelt je niet helemaal lekker en bent misschien ook wat benauwd. Pas je sport- of trainingsprogramma daarom aan het seizoen aan. Je kunt het beste sporten als er weinig pollen in de lucht zitten; 's morgens vroeg, na een regenbui of buiten het hooikoortsseizoen. Sport liever niet in de bossen of op een grasveld, maar in een zaal. Was je kleding altijd na het sporten. Pollen hechten zich namelijk goed aan bezwete kleding.

11. Gebruik medicijnen

Hooikoortsklachten kunnen bestreden worden met antihistaminica. Deze blokkeren de werking van histamine, een stof die bij een allergische reactie in het lichaam vrijkomt.

Tegenwoordig zijn veel geneesmiddelen tegen hooikoorts vrij verkrijgbaar bij de drogist. Soms zijn er meerdere middelen nodig om alle klachten aan te pakken. Bijvoorbeeld het ene middel om de verstopte neus te behandelen en daarnaast een ander middel om de jeuk in de ogen te bestrijden.

Tabletten
Tabletten werken in het hele lichaam tegen alle hooikoortsklachten en werken meestal 24 uur lang. Tabletten werken niet alleen tegen de klachten in de neus en ogen, maar ook tegen benauwdheid en het algehele lamlendige gevoel dat je hebt bij hooikoorts.

Neussprays
Neussprays werken lokaal tegen de klachten in de neus en de ogen, zoals niesbuien, loopneus en tranende, branderige ogen.

Oogdruppels
Oogdruppels werken effectief bij hooikoortsklachten in de ogen.