zondag, 20 oktober 2019

Het ene hoortoestel is beter dan het andere

De meeste mensen met een hoortoestel zijn hier tevreden over en vinden dat ze met het toestel een prettiger leven hebben. Bij gesprekken in grotere gezelschappen en in het verkeer werken de meeste toestellen echter niet optimaal. Dat blijkt uit een onderzoek van het Nederlands instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg (NIVEL).

Voor mensen met een hoortoestel is het belangrijk te weten wat voor ervaringen anderen ermee hebben om zelf het juiste toestel te kunnen kiezen. Daarvoor is een CQ-index Hoortoestellen ontwikkeld. Uit onderzoek van het NIVEL met deze vragenlijst komt naar voren dat gebruikers vinden dat het hoortoestel hun kwaliteit van leven heeft verbeterd. Gemiddeld geven ze hun hoortoestel een 7,3.

Verbeterpunten

Het onderzoek laat ook een aantal belangrijke verbeterpunten zien. Zo hebben veel mensen minder goede ervaringen met hun hoortoestel tijdens het voeren van gesprekken, vooral in grotere gezelschappen. En ook het gebruik in het verkeer is niet optimaal, bijvoorbeeld door omgevingsgeluid en de wind. Kortom, er ligt een uitdaging voor fabrikanten om horen in complexe luistersituaties verder te verbeteren. Ook kan volgens velen het hoortoestel niet tegen vocht.

Verschillen tussen hoortoestellen

Daarnaast bleek dat ongeveer 1 op de 5 gebruikers liever een ander hoortoestel zou hebben gehad. De ervaringen met sommige merken en typen blijken beter dan met andere merken en typen. Voor gebruikers is dit belangrijk om te weten, omdat niet alle audiciens alle merken en typen hoortoestellen verkopen. De beoordelingsservice op de website www.hoorwijzer.nl is een manier om gegevens over alle verschillende hoortoestellen te verzamelen.

Bron(nen):