vrijdag, 15 november 2019

Voedingscentrum: 'Bak je eten niet goudbruin'

Het ziet er misschien lekker uit zo'n goudbruin gebakken aardappeltje, maar toch is het beter om ze goudgeel te bakken. Dat is het advies van het Voedingscentrum in een nieuwe campagne. De knapperige goudbruine rand zou de kans op kanker al kunnen verhogen.

Met de campagne bak goed, bak goudgeel wil het Voedingscentrum mensen adviseren om de inname van de stof acrylamide te beperken. Acrylamide is een stof die vrij kan komen als zetmeelrijke producten zoals aardappelen en granen worden verhit boven de 120 graden en de goudbruine kleur krijgen.

Acrylamide komt voor in aardappelproducten zoals friet/patat, chips, aardappelkroketten en gebakken aardappelen en ook in biscuits, (ontbijt)koek, crackers, geroosterd brood en koffie.

Kankerverwekkend

Als je grote hoeveelheden van de stof binnenkrijgt kan het schadelijk zijn. Wieke van der Vossen, expert voedselveiligheid van het Voedingscentrum: "Uit onderzoeken met proefdieren blijkt dat acrylamide kankerverwekkend kan zijn voor dieren. Onderzoeken bij mensen zijn beperkt. Toch concludeert de Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid (EFSA) dat de inname van acrylamide via voeding het risico op het ontwikkelen van kanker mogelijk kan verhogen."

Minder acrylamide binnenkrijgen is dus belangrijk. Volgens Van der Vossen is dat eenvoudig: "Als je gezond en gevarieerd eet en weinig gefrituurde producten neemt, ben je al goed op weg. Daarnaast kun je opletten tijdens de bereiding. Bak aardappeltjes en friet goudgeel in plaats van donkerbruin. Er ontstaat dan minder acrylamide. Mensen die hun friet licht bakken krijgen tot 80 procent minder acrylamide binnen dan mensen die hun friet altijd donker bakken, zo berekende de EFSA."

Bak ze goudgeel

Acrylamide helemaal vermijden is vrijwel onmogelijk, omdat het in veel producten zit. Het is ook niet nodig om bepaalde producten te mijden. "Wel kun je friet, chips en koekjes beter niet te vaak te eten. Maar dat geldt sowieso voor producten die niet in de Schijf van Vijf staan. Door gezond en gevarieerd te eten krijg je zo min mogelijk schadelijke stoffen binnen. Eet je een keer gebakken aardappeltjes of friet, bak ze dan goudgeel en geniet ervan", aldus Van der Vossen.

Bron(nen):