dinsdag, 22 oktober 2019

Moe door menstruatie?

Verband ongesteld zijn en vermoeidheid

Goede vraag! In deze rubriek gaat Gezondheidsnet op zoek naar het antwoord op knagende vragen. Deze keer: kun je last hebben van vermoeidheid door je menstruatie?

Het antwoord op deze vraag is kort en simpel: ja. Maar als je iedere maand kampt met dit ongemak wil je natuurlijk weten wat je er aan kunt doen.

Vermoeidheid is een veel voorkomende klacht voor en tijdens de menstruatie. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Vooral vrouwen met PMS, oftewel het premenstrueel syndroom, zijn vaak moe. Hoe PMS ontstaat en waarom de een het wel heeft en de ander niet, is onbekend. Hormoonveranderingen lijken hierbij een rol te spelen.

Tijdens de menstruatiecyclus gebeurt er veel in je lichaam: door een samenspel van hormonen rijpt er een eicel in (meestal) één van je eierstokken en het slijmvlies in je baarmoeder wordt dikker, zodat een bevrucht eitje zich erin kan nestelen. Als dit niet gebeurt, wordt het opgebouwde baarmoederslijmvlies samen met de onbevruchte eicel afgestoten. Met andere woorden: je bent ongesteld.

Vermoeidheid door premenstrueel syndroom

De vrouwelijke hormonen oestrogeen en progesteron spelen een sleutelrol in de menstruatiecyclus. Ze beïnvloeden tevens hoe je in je vel zit. Zo verbetert oestrogeen onder andere je energieniveau en humeur. Progesteron bevordert je nachtrust en beschermt je tegen nervositeit, angst en prikkelbaarheid. Eén van de redenen van vermoeidheid tijdens de menstruatie is een laag gehalte aan deze hormonen. De oestrogeenproductie daalt circa twee weken voor de menstruatie en bereikt zo’n week later haar dieptepunt. In dezelfde week gaat ook het progesteronniveau omlaag. Bij vrouwen die hier gevoelig voor zijn, veroorzaakt dit allerlei klachten, zoals pijnlijke borsten, hoofdpijn en/of moe, geïrriteerd en neerslachtig zijn. Dit heet premenstrueel syndroom (PMS). Je kunt hier vanaf 14 dagen vóór, tot een paar dagen tijdens je ongesteldheid last van hebben.

Vermoeidheid door hevig bloedverlies

Als je erg hevig of lang menstrueert, voel je je waarschijnlijk niet fit. Dit komt omdat je dan zoveel bloed verliest dat je bloedarmoede krijgt. Circa 50 ml bloedverlies is normaal. Meer dan 120 ml is teveel. We spreken dan van ‘menorrhagie’. Ongeveer 20 procent van alle volwassen vrouwen kampt hiermee. De meeste van hen zijn ouder dan 35 jaar. Je herkent deze aandoening ondermeer aan het vaak (ook ’s nachts) moeten verschonen van je maandverband of tampon en desondanks regelmatig doorlekken. Je kunt ook grote bloedstolsels verliezen.

Teveel menstrueel bloedverlies kan verschillende oorzaken hebben. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Een koperspiraaltje
  • Een vleesboom of poliep in de baarmoederholte
  • Een bloedstollingstoornis
  • Een chlamydia-infectie
  • Hart-, lever,- nier-, of schildklierproblemen

Zo’n 60 procent van de vrouwen met abnormaal vaginaal bloedverlies heeft geen onderliggende medische aandoening.

Tips tegen menstruele vermoeidheid

Wat kun je doen tegen vermoeidheid tijdens je menstruatie? We geven je een aantal tips:

Bij hevige menstruatie

Begin met de pil. In de regel vermindert de pil namelijk bloedverlies. De pil kan bovendien PMS klachten reduceren omdat het je hormoonniveaus op peil houdt.

Slik een NSAID met de werkzame stof naproxennatrium tijdens je menstruatie. Deze pijnstiller zorgt ervoor dat er in je baarmoeder minder bloedstolsels gevormd worden. Deze veroorzaken meer bloedverlies. Een pijnstiller met naproxennatrium kan de hoeveelheid bloed die je verliest met een derde tot de helft doen afnemen. Daarbij is het een probaat middel tegen buikkrampen en rugpijn. Slik tijdens de hevigste dagen van je menstruatie driemaal daags een dosering van 400 mg.

Gynaecologisch onderzoek. Laat je onderzoeken als je erg veel of lang menstrueert. Als het komt door een lichamelijk probleem, kan dit waarschijnlijk verholpen worden.

Bij PMS

Eet voeding met veel vitamine B. Onderzoek toont aan dat vrouwen met PMS vaak een vitamine B-tekort hebben. Rijke bronnen van vitamine B zijn onder andere lever, varkensvlees en lamsvlees.

Vermijd cafeïne, tabak en alcohol. Deze stoffen verstoren je hormoonhuishouding.

Neem voldoende rust. Ga op tijd naar bed en probeer het rustig aan te doen. Zet je huishouden bijvoorbeeld op een lager pitje.

Heb jij een goede vraag? Stuur ons een mail.