maandag, 8 augustus 2022

Is het nodig om zout toe te voegen aan het kookwater?

De functie van een snufje zout bij pasta of groenten

Goede vraag! In deze rubriek gaat Gezondheidsnet op zoek naar het antwoord op knagende vragen. Deze keer: Is het wel nodig om zout toe te voegen aan het kookwater?

Zout geeft pasta een diepere smaak

In veel recepten kom je het tegen: een snufje zout toevoegen tijdens het koken van de pasta, aardappelen of broccoli. Of het nodig is, hangt af van het resultaat dat je verlangt. Zout toevoegen aan het kookwater van de pasta zou namelijk je tagliatelle, spaghetti of penne al tijdes het kookproces op smaak brengen. Chefkoks zweren erbij en raden aan om het kookwater 'zo zout als de zee' te maken, een zin die ze ook in Italië gebruiken. Dit houdt in dat je ongeveer een eetlepel zout per 500 gram droge pasta zou toevoegen. Dat komt neer op 3 gram zout per liter water, wat weer ongeveer 2/3 theelepel is.

Je hoeft hier geen duur zout voor te gebruiken: gewoon tafelzout voldoet al. Let er wel op dat je geen jodiumhoudend zout neemt. Dit kan de pasta namelijk een metaalachtige smaak geven. Als je het minder of niet belangrijk vindt om je pasta een diepere en gelaagde smaak te geven, of wanneer je een zoutarm dieet volgt, kun je het uiteraard weglaten.

Zout zou pasta eerder laten garen

Er wordt wel eens gezegd dat zout toevoegen aan het pastawater ervoor zorgt dat de pasta eerder gaart, maar dit is een fabel. Het klopt wel dat het kookpunt van zout water wat hoger is, maar als je dit effect in je eigen keuken wil creeëren, spreken we wel over grote hoeveelheden zout. Een snufje zal hier geen verschil maken.

Groenten koken met zout

Het antwoord op de vraag met betrekking tot groenten is simpel: het is niet per se nodig om zout toe te voegen aan het kookwater van groenten. Zout wordt, net als bij pasta, voor de smaak aan het water toegevoegd. Er gaan echter ook verhalen rond dat het helpt om eventuele minerale zouten van de groenten te behouden. Voor bonen geldt wel dat wanneer je deze in water weekt, de schil open breekt. Wanneer je ze weekt in gezouten water, blijft de schil heel. Zout kan ervoor zorgen dat groenten minder vocht opnemen en hun eigen volume behouden, maar of dit iets doet met de voedingswaarden is nog onvoldoende wetenschappelijk bewezen.

Eten op smaak brengen zonder zout

Je lichaam heeft zout nodig om de hoeveelheid vocht in je lichaam te regelen, maar te veel zout verhoogt het risico op een hoge bloeddruk. Minder zoutgebruik kan ook nierschade helpen voorkomen. In Nederland eten we te veel zout: ongeveer 85 procent van de Nederlanders krijgt dagelijks meer zout binnen dan het aanbevolen maximum van 6 gram. Zout komt in vrijwel alle voedingsmiddelen van nature voor, maar ruim 80 procent van het zout dat we binnenkrijgen, zit in natuurlijk gezouten en vooral bewerkte voeding. De overige 20 procent voegen we zelf toe aan ons eten. Gelukkig zijn er genoeg andere, gezondere smaakmakers, zoals verse of gedroogde kruiden, waarmee je gerechten ook zonder zout goed op smaak kunt brengen.

Heeft u ook een goede vraag? Stuur ons een mail.

Bron(nen):