donderdag, 28 januari 2021

3 keer 6 variaties op havermoutpap

Kies ook eens voor andere granen

Vooral als het buiten koud en donker is, kan het enorm comfortabel zijn om bij je ontbijt te genieten van een heerlijke warme kom havermoutpap. En mooi meegenomen: het is ook nog gezond. Want havermout zit vol goede voedingsstoffen en vult de maag goed. Je hebt niet zo snel honger na een kom havermoutpap. Maar het allergezondste is het natuurlijk om regelmatig te variëren in je voeding. Bekijk onze variatie-ideeën voor je kom havermoutpap en voor de havermout.

Zo maak je havermoutpap

Een kom havermoutpap is zo gemaakt. Je brengt voor één kom pap 200 ml melk aan de kook. Strooi er vijf eetlepels havermout in, roer en kook de havermout in een paar minuten gaar. De meeste havermout die te koop is, is snelkokende havermout. Serveer de pap met vers of gedroogd fruit. Je kunt hier een video bekijken van hoe je pap kookt.

6 keer variatie in granen

Havermout bestaat uit geplette, geknipte en vaak voorgestoomde havervlokken, daardoor is havermoutpap zo lekker snel klaar. Omdat havermout gemaakt wordt van hele haverkorrels valt het onder de volkoren granen: een gezonde keuze dus! Als je wat meer geduld en tijd hebt kun je ook eens van andere granenvlokken pap koken:
1. Speltvlokken: gebruik 5-6 eetlepels speltvlokken op 200 ml melk en kook 15 minuten zachtjes. Een volkoren, dus gezonde keuze.
2. Havervlokken: anders dan havermout zijn geplette haverkorrels niet voorbehandeld. Kook havervlokken in ongeveer 15 minuten gaar. Neem 5-6 eetlepels op 200 ml melk.
3. Quinoa: neem 6 eetlepels quinoa op 200 ml melk en kook ongeveer 15 minuten. Ook dit is volkoren.
4. Paprijst: gebruik 50 gram dessertrijst of paprijst op 250 ml melk en laat dit in ongeveer 12 minuten gaarkoken. Pap- of dessertrijst is overigens niet volkoren.
5. Boekweitvlokken: kook deze volkoren vlokken in 10 minuten 5-6 eetlepels vlokken gaar in 200 ml melk.
6. Gort: gort is gepelde gerst en te koop als snelkookvariant (vluggort). Neem 60 gram gort op 200 ml melk en kook het in 10 minuten gaar. De niet-snelkookvariant heeft minimaal 30 minuten nodig, vaak nog langer, om gaar te worden.

Er zijn ook nog een aantal kant-en-klare papgranen te koop waarbij je vaak alleen maar de melk even hoeft te verwarmen, papgranen erin strooien en klaar! Makkelijk is dat wel, maar het is meestal niet gezonder. Kijk goed op de verpakking wat er allemaal is toegevoegd. Veel van deze producten zijn gezoet en bevatten soms ook extra zout. Kies liefst voor een volkorenvariant met veel vezels.

6 keer variatie in vloeistof

Meestal maak je pap met melk maar er zijn zoveel andere mogelijkheden:
1. Karnemelk: kook je pap in karnemelk, dit geeft een fris zure smaak. Erg lekker met vluggort: dan krijg je ouderwetste karnemelkse gortepap.
2. Sojamelk: ongezoete sojamelk is een prima basis om pap van te koken
3. Kokosmelk: je pap krijgt een exotisch tintje als je (verdunde) kokosmelk als basis neemt.
4. Havermelk: door de neutrale smaak van havermelk is dit een prima basis om pap van te maken
5. Water: pap kan ook heel goed van water gekookt worden. Je mist dan wel de wat romige smaak.
6. Sap: vruchten- of groentensappen kun je ook gebruiken voor het koken van pap, al dan niet verdund met water of half om half gecombineerd met (karne)melk. Denk aan wortelsap of sinaasappelsap.

6 keer variatie in toevoegingen

Je maakt je ontbijt volwaardig door fruit toe te voegen aan de pap. Vers fruit of fruit uit de diepvries hebben de voorkeur wat betreft voedingsstoffen. Onze top 6 van toevoegingen:
1. Geraspte appel (met kaneel)
2. Blauwe bessen (eventueel uit de diepvries)
3. Plakjes banaan
4. Partjes verse vijgen
5. Stukjes sinaasappel
6. Blokjes mango

20 tips om je pap te pimpen

Je kunt je pap met tal van lekkere extraatjes pimpen. Helemaal een feestje wordt het als je twee of drie van deze toevoegen combineert. Kies wat je lekker vindt.

  • Granaatappelpitjes
  • Rozijnen
  • Gedroogde cranberry’s
  • Stukjes gedroogde abrikoos
  • Stukjes dadelidem
  • Gehakte walnoten
  • Amandelschaafsel
  • Gehakte hazelnoten
  • Geroosterde sesamzaadjes
  • Pindakaas
  • Cashewnotenpasta
  • Kardemon
  • Geraspte gember
  • Honing
  • Ahornsiroop
  • Appelstroop
  • Bruine basterdsuiker
  • Geraspte kokos
  • Geraspte chocolade
  • Geraspte citroenschil