Gezondheidsnet.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord
woensdag, 20 september 2017

Voller met volkoren

Daarom eet je volkoren

Volkoren graanproducten zijn niet alleen heel lekker, ze zijn ook nog eens gezond omdat er veel vezels in zitten. Je voelt je sneller verzadigd, het is goed voor je stoelgang en het verkleint je kans op hart- en vaatziekten. Let dus op het woordje 'volkoren' als je brood of pasta koopt.

Je eet misschien al volkorenbrood en volkorenpasta, maar je kunt ook volkoren toevoegen aan ovenschotels, quiches of smoothies. Of maak je tosti of croutons eens van sneetjes volkoren brood.

Eet je wel eens koekjes tussen de maaltijden door? Kies dan eens een volkorenkoekje of volkoren ontbijtkoek. Het blijft een koekje, maar kan een eerste stap zijn naar een gezondere optie, zoals een boterham of een stuk fruit.

Verzadigd gevoel

We zeiden het al in de inleiding, volkoren geeft je langer een verzadigd gevoel. Hierdoor krijg je minder trek tussendoor en is het makkelijker om je vaste eetmomenten vol te houden.

Sommige kinderen hebben volkorenproducten met de paplepel ingegoten gekregen, maar voor anderen is het nog even wennen. Wissel dan af in verschillende soorten volkorenbrood(jes) en volkorenbeschuit en -crackers. Maak pap van volkorenmeel of smokkel eens met bruin brood.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met het Voedingscentrum.

Bron(nen):

Reactie toevoegen