Gezondheidsnet.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord
zaterdag, 1 oktober 2016

Wat is een goede portie pasta?

Rijst, couscous en andere granen

Pasta, rijst, quinoa, couscous en andere granen. Heerlijk! Een bord vol of een klein schepje?

Lekker hoor, die pasta bolognese en die rijst met oosterse curry, maar hoeveel is eigenlijk een goede portie? Het Voedingscentrum beveelt aan om 75 tot 100 gram ongekookte pasta, rijst of andere granen per persoon te nemen als basis voor de maaltijd. De meeste fabrikanten gebruiken die hoeveelheid ook netjes op hun verpakking, al gaan ze vaak wel uit van de bovengrens, dus de 100 gram.
 
En hoeveel gebruik jij? Natuurlijk hoef je niet de weegschaal erbij te gebruiken, al is het best slim om eens een keer te wegen hoeveel je nu eigenlijk onbewust in je pan gooit. Je kunt ook de 'kopjesmethode' gebruiken. Een portie van 75 gram is een halve koffiekop rijst, quinoa of couscous en driekwart kop pasta.

Zwellen! Ook je omvang?

Pasta en rijst zwellen in de pan. Ze nemen ongeveer 2,5 keer hun gewicht op aan water als je het kookt. Quinoa neemt zelfs drie keer het gewicht op. Op je bord is die portie van 75 -100 gram dus uiteindelijk 190 tot 250 gram geworden.
 
Best een ruime portie dus, al snel de helft van je bord. En dat levert flink wat koolhydraten en calorieën. Er gaan steeds meer stemmen op die zeggen dat mensen te veel koolhydraten eten en dat we daar dik van worden. Als je op je gewicht let, kun je overwegen om je portie te verminderen tot een kwart bord. Als je dan een kwart van je bord vult met vlees/vis of een vervanging en de helft van je bord met groenten, dan bespaar je koolhydraten en calorieën.

Speltpasta, bloemkoolrijst en courgette

De ene pasta is de ander niet. Je kunt van witte macaroni gemakkelijk een half bord weghappen. Maar een volkoren variant of zilvervliesrijst vult veel meer, en levert ook nog meer vezels en vitamines. Probeer ook eens speltpasta of quinoa.

Liever minderen met koolhydraten? Gebruik dan eens groenten als vervanging voor pasta en granen. Van heel fijngemaakte bloemkool maak je bijvoorbeeld 'rijst'. Als je courgette of wortel in dunne slierten snijdt, is het perfect als vervanging van spaghetti (en erg lekker met bolognesesaus). En lasagne? Dat wordt ook erg lekker met plakjes aubergine in plaats van pasta.

Dit zijn goede porties​

In dit schema zie je wat goede porties zijn voor rijst, couscous en pasta.

Klik op de afbeelding om deze te vergroten.
Pastaschema

 

Bron(nen):

Reactie toevoegen

1 Comment

Door Nick (niet gecontroleerd) op di, 09/06/2016 - 09:37

Goed artikel en een zeer handig tabelletje. Op de meeste sites vind ik terug dat 100g een gemiddelde portie is, maar mijn ervaring is dat dat voor de meesten inderdaad gewoon te veel is.

Kleine opmerking: Als 100g droge rijst op je bord 250g wordt, neemt rijst 1,5 keer zijn gewicht aan water op, en niet 2,5 keer (100g rijst + 150g water = 250g gekookte rijst)