zaterdag, 15 augustus 2020

Yoga helpt bij slapeloosheid in overgang

Veel vrouwen in de overgang hebben last van slapeloosheid. Yoga lijkt hierbij te helpen. Het heeft echter geen invloed op opvliegers of nachtelijk zweten.

Tot die conclusie komt onderzoeker Katherin Newton van het Group Health Research Institute. Zij beschrijft de resultaten van haar onderzoek in het tijdschrift Menopause. Bijna 250 vrouwen waren betrokken bij het onderzoek. De vrouwen volgden een 12-weeks yoga-, aerobics- of geen beweegprogramma. Daarnaast slikten ze een omega-3-vetzuursupplement of een placebo.

Natuurlijk
"Slapeloosheid tijdens de overgang is een veelvoorkomend probleem en het is goed om te weten dat yoga hierbij helpt", aldus Newton. "Steeds minder vrouwen kiezen voor hormoontherapie, daarom wilden we kijken of een meer natuurlijke aanpak - yoga, beweging of omega-3-vetzuren - de overgangsklachten kan verminderen."

Beweging lijkt het slapen van vrouwen in de overgang iets te verbeteren en gaat gepaard met minder slapeloosheid en depressie. Deze resultaten waren echter niet significant. Datzelfde geldt voor het verband tussen yoga en de slaapkwaliteit en depressie. Alleen het effect van yoga op slapeloosheid was wel significant. Het omega-3-supplement gaf totaal geen verbetering op het gebied van overgangsklachten.

Bron(nen):