donderdag, 14 november 2019

3 tips om gezond te eten

Geen pakjes en zakjes

Gezond eten is makkelijker dan het lijkt. Drie tips voor een goede leefstijl van expert Jaap Seidell.

1. Hou het simpel

"Koekjes, chips, kant-en-klaarmaaltijden: allemaal zwaar bewerkte voedingsmiddelen. De vezels zijn er grotendeels uit verwijderd, terwijl die juist goed voor je zijn. Maar er is wel suiker, zout en vet aan toegevoegd zodat we het lekker vinden en er makkelijk te veel van eten. Ga terug naar de basis. Koop bijvoorbeeld geen vruchtenyoghurt maar pure yoghurt, fruit en eventueel suiker. Dan kun je tenminste zelf beslissen hoe zoet je het maakt."

2. Altijd eiwitten op het bord

"Een simpele oplossing om af te vallen is er niet. Het is wél zeker dat je minder calorieën moet binnenkrijgen om gewicht te verliezen. Als je minder koolhydraten en meer eiwitrijke producten eet, val je per jaar drie tot vier kilo meer af dan van een dieet met weinig vet. Veel koolhydraten zitten onder andere in brood, pasta, rijst, frisdrank en vruchtensap. Vervang deze door eiwitrijke producten als vlees, vis, eieren, bonen, noten en zaden. Eiwitten geven je lang een verzadigd gevoel. Eet ze elke dag, bij elke maaltijd."

3. Maak een plan

"Wil je gezonder gaan eten, dan is de kans dat dit lukt groter wanneer je het voor jezelf tot in detail beschrijft. Bijvoorbeeld: 'Voortaan ga ik om vier uur ’s middags een handje ongezouten noten eten in plaats van een reep.' Bereken hoeveel noten je nodig hebt om dat elke dag te doen. Zet in je agenda waar en wanneer je ze gaat kopen. Maak zakjes met noten en doe die voordat je op stap gaat in je tas. Lukt het je om je concrete voornemen vol te houden, dan wordt het na enkele weken tot maanden een gewoonte."

Jaap Seidell is universiteitshoogleraar voeding en gezondheid aan de VU Amsterdam. Hij is tevens lid van de Wetenschappelijke Raad voor integrale duurzame landbouw en voeding.

Bron(nen):