woensdag, 15 juli 2020

4 tips voor als je gezonde dag 'mislukt' is

Een eetbui voorkomen

Als je iets ongezonds hebt gegeten terwijl je die dag van plan was om dat niet te doen, is de verleiding groot om te denken: ‘Ach, het is nu toch al mislukt’ – en vervolgens door te gaan met ongezond eten. Daarop volgt meestal een zwaar schuldgevoel. Maar is het eigenlijk wel mislukt? Deze vier tips helpen je om je minder schuldig te laten voelen.

1. Denk logisch na

Als je jezelf voorneemt om de hele dag gezond te eten en dit niet lukt, is dat natuurlijk vervelend. Je krijgt dan het idee dat je doel al is mislukt, dus dat de rest van de dag dan toch niet meer uitmaakt. Dit is helemaal niet logisch. Je kunt immers nog steeds je best doen om de dag tot een gezond einde te brengen. De uitdaging is om jezelf daarvan te overtuigen. Dit betekent niet dat je ineens moet 'compenseren' door niets meer te eten totdat je gaat slapen, want dan is er totaal geen balans meer.

2. Vergeef jezelf

Een ongezond momentje zorgt er niet voor dat je ineens een ongezonde dag hebt gehad, net zoals het eten van een appel niet zorgt voor een gezonde dag. Het wordt pas ongezond als het momentje verandert in een eetbui. Blijf bedenken dat je ieder ogenblik zelf in de hand hebt en vergeef jezelf voor dat ene koekje. Misschien had je de lat gewoon te hoog gelegd voor vandaag.

3. Stel een nieuw doel

De dag is waarschijnlijk nog niet voorbij. Stel in je hoofd meteen een nieuw doel voor het overige gedeelte, hoe klein dan ook. Het is belangrijk om niet te streng te zijn en realistisch te blijven. Drink bijvoorbeeld een glas water of bedenk een nuttige bezigheid die je kunt doen, want dat geeft weer wat voldoening.

4. Sta lekkernijen toe

Het is altijd verleidelijk om iets te nemen wat je van jezelf niet mag, bijvoorbeeld een stukje chocola. Op momenten dat niemand kijkt, is het moeilijk om niet even snel zoiets te snaaien. Maar als je jezelf aanleert dat je al die ongezonde dingen eigenlijk altijd wel mag nemen, wordt het na verloop van tijd makkelijker om ze te weerstaan. Dit klinkt tegenstrijdig en zal in het begin even gek zijn. Je bent namelijk nog gewend dat je lekkernijen niet mag eten van jezelf. Toch geeft het meer vrijheid en krijg je steeds minder snel een schuldgevoel, omdat je op een ontspannen manier met eten omgaat.

In het geval van een eetstoornis waarbij de eetbuien extreem zijn, zoals bij een Binge Eating Disorder (BED), is het raadzaam om langs een huisarts, diëtist of psycholoog te gaan.

 

Liesbeth van Rossum is internist en endocrinoloog en Mariette Boon is internist in opleiding en onderzoeker naar bruin vet. Samen schreven zij de bestseller 'Vet belangrijk'. Dit duo weet alles over lichaamsvet en hoe je dat kunt beïnvloeden. Wil je afvallen? Luister dan naar onderstaande podcast voordat je start met een dieet, want dan kun je veelgemaakte fouten voorkomen.

Bron(nen):