dinsdag, 22 oktober 2019

Afvallen met het Dukan Dieet

Een dieet in vier fasen

Het Dukan Dieet lijkt op het Atkins-dieet en het dieet van Dr. Frank, waarbij je veel eiwitten eet en geen of weinig koolhydraten. Het Dukan Dieet is volgens gebruikers eenvoudiger van opzet en zou het gevreesde jojo-effect niet kennen.

Het Dukan Dieet heeft veel aanhangers gekregen in Frankrijk en de VS. Het dieet stoelt op het Atkins-principe, waarbij in de eerste fase de koolhydraten worden vervangen door proteïnen. Door het wegvallen van koolhydraten wordt het lichaam gedwongen brandstof te halen uit de vetreserve. In deze zogeheten ketosetoestand is het mogelijk snel kilo's te verliezen. Pierre Dukan is een Franse arts die zegt ruim dertig jaar onderzoek te hebben gedaan naar goede voeding. Volgens zijn voedingsplan moet je vier fasen doorlopen om op streefgewicht te kunnen blijven. Alleen degenen die volhouden, kunnen volgens hem het jojo-effect voorkomen.

De aanvalsfase

Snel gewicht verliezen is het doel van deze fase van 5-10 dagen. Daarin verlies je ongeveer vier kilo. Je eet proteïnerijke voeding, zoals eieren, vis, mager vlees en magere zuivel. Je kunt zoveel eten als je wilt, zolang je maar geen koolhydraten eet. Om de spijsvertering niet te bemoeilijken, moeten haverzemelen gegeten worden en moet veel water worden gedronken. Tijdens deze eiwitfase kun je last hebben van hoofdpijn, een slechte adem, slechte lichaamsgeur en een droge mond.

De cruisefase

Deze fase duurt zo lang als het beoogde gewichtsverlies moet duren. De proteïnerijke voeding wordt nu gecombineerd met groenten, zoveel als je lust. De gewichtsafname is ongeveer een kilo per week.

De stabilisatiefase

Is het streefgewicht bereikt, dan is het van belang een terugval (het jojo-effect) te voorkomen. Eten als in de cruisefase, maar er mag nu ook weer fruit, brood en kaas worden gegeten.
Er mag twee dagen per week worden 'gezondigd'; dan mag alles worden gegeten. Wel moeten nog altijd de zemelen en het water worden gebruikt. Deze fase moet volgens Dukan 10 dagen duren voor elke kilo gewichtsverlies die in de cruisefase werd geboekt.

De volhardingsfase

De laatste fase is volgens Dukan blijvend, om groei in gewicht te voorkomen. Een gezond voedingspatroon staat voorop, maar één dag per week moet er geleefd worden volgens de regels van de aanvalsfase. Veel water drinken en zemelen eten blijft nodig. Dukan beveelt verder dagelijks een half uur beweging aan.

Voedingsstoffen missen

Sommige Amerikaanse voedingsdeskundigen wijzen er op dat mensen die het Dukan Dieet lange tijd volgen sommige voedingsstoffen missen, waaronder bepaalde vitaminen en goede vetten. Het eerste snelle gewichtsverlies zou vooral komen door verlies aan vocht. Een ander nadeel zou zijn dat de nieren flink worden belast, een gevolg van eiwitrijk eten.

Voedingscentrum

Het Voedingscentrum raadt alle diëten af waarbij bepaalde groepen voedingsmiddelen (zoals koolhydraten) worden weggelaten. Wie wil afvallen zou het volgens Patricia Schutte van het Voedingscentrum bij maximaal een kilo gewichtsverlies per week moeten houden. Het Voedingscentrum heeft zelf onlangs het boek 'Alles over Afvallen' uitgegeven, met tips en dagmenu’s.